Inzamelprimeur kleine elektrische apparaten

Brievenbussen gemeente Leeuwarden voorzien van inleverbak

Dit is een gezamenlijk bericht van Gemeente Leeuwarden, Omrin, PostNL en Wecycle.

De gemeente Leeuwarden, Wecycle, Omrin en PostNL starten vandaag een inzamelproef voor kleine elektrische apparaten. Inwoners van Leeuwarden kunnen hun afgedankte kleine elektrische apparaten voortaan ook kwijt in inleverbakken die hangen onder brievenbussen verspreid over de gemeente. Hiermee bieden de partijen inwoners het gemak om oude of kapotte kleine apparaten, zoals mobiele telefoons, föhns, mp3-spelers en elektrisch speelgoed, dichtbij huis in te leveren. Het doel van de proef is inwoners bewuster te maken van het belang van recycling en hen te stimuleren apparaten apart in te leveren. De proef duurt een jaar.

In Nederland belandt jaarlijks 35 miljoen kilo aan afgedankte elektrische apparaten en energiezuinige lampen (e-waste) in de vuilnisbak. Dat is zo'n 2 kilo per persoon. Doelstelling van de inzamelproef in Leeuwarden is de hoeveelheid e-waste per persoon dat nu tussen het restafval verdwijnt, te halveren. Door gescheiden in te leveren kunnen afvalverwerkers de apparaten voor meer dan 75 procent recyclen. Hierdoor blijven grondstoffen behouden en komen schadelijke stoffen niet in het milieu terecht.

Onderzoek: locatie dichtbij huis verlaagt inzameldrempel
Uit recent onderzoek van TNS Nipo, onder ruim 500 Leeuwarders, blijkt dat 74 procent geneigd is (meer) afgedankte kleine elektrische apparaten in te leveren indien daarvoor dichtbij huis meer mogelijkheden zijn. Deze inzamelproef biedt de inwoners van Leeuwarden de mogelijkheid dichtbij huis in te leveren.

Samenwerking
De samenwerkende partijen delen de ambitie onze leefomgeving duurzamer te maken en dragen allen op eigen wijze bij aan de proef. Leeuwarden maakt het mogelijk de proef in haar gemeente uit te voeren. Wecycle coördineert en financiert de proef vanuit het Wecycle-fonds. Omrin zorgt voor de duurzame afvalinzameling van Friesland. PostNL stelt de locaties onder de brievenbussen beschikbaar en leegt de inleverbakken.

Voor meer informatie over de inzamelproef en de locaties van de brievenbussen met inleverbakken: wecycle.nl/leeuwarden.

Citaten

Isabelle Diks, wethouder Milieu van de gemeente Leeuwarden: "De gemeente Leeuwarden houdt duurzaamheid hoog in het vaandel. Het zoeken naar oplossingen voor een betere afvalscheiding mét het behoud van waardevolle grondstoffen sluit hier haarfijn bij aan. Ik ben er daarom trots op dat deze landelijke inzamelproef in Leeuwarden start!"

Jan Vlak, directeur Wecycle: "Wecycle streeft voortdurend naar meer gemak bij het inleveren van e-waste. Mensen willen graag dichtbij huis inleveren. De inzamelproef in Leeuwarden draagt hieraan bij."

John Vernooij, algemeen directeur Omrin: "Omrin haalt als afvalverwerker zoveel mogelijk grondstoffen uit het afval, zodat deze kunnen worden hergebruikt. Hierdoor dragen we bij aan een duurzame samenleving."

Erna Meijer, directeur PostNL Autobedrijf: "We zetten graag een stap extra als het om verantwoord ondernemen gaat. Daar is deze inzamelproef een voorbeeld van. Hoe mooi is het om voor dit initiatief de toegankelijkheid en herkenbaarheid van onze brievenbussen te benutten."

Einde bericht

Over Leeuwarden
In de gemeente Leeuwarden staat duurzaamheid aan de basis voor nieuwe ontwikkelingen in de samenleving. Het op verantwoorde wijze omgaan met de inzameling van afval staat hierbij hoog in het vaandel. De gemeente Leeuwarden verleent graag haar medewerking aan deze landelijk primeur voor afvalinzameling. Meer informatie: leeuwarden.nl of neem contact op met woordvoerder Arjen Goodijk 06 433 65 435.

Over Wecycle
Wecycle is de stichting die de inzameling en recycling van afgedankte elektrische apparaten en kapotte energiezuinige verlichting (e-waste) in Nederland organiseert. Daarnaast registreert Wecycle e-waste dat volgens de hoge kwaliteitsnormen wordt gerecycled. Wecycle is het collectieve systeem dat in opdracht van de producenten en importeurs zorgt voor verantwoorde inzameling, optimale recycling en rapportage aan overheid en samenleving. Wecycle laat ook onderzoeken uitvoeren en voert communicatiecampagnes. Wecycle werkt samen met gemeenten, kringloopbedrijven, installateurs, kinderboerderijen, winkels en consumenten. Meer informatie: wecycle.nl of neem contact op met woordvoerder Ted van Hintum 06 54 25 39 83.

Over Omrin
Omrin, de handelsnaam van Afvalsturing Friesland NV en NV Fryslân Miljeu, is in Noord-Nederland actief in de gehele keten van afvalstoffenmanagement. Omrin heeft tot doel afval op een professionele en milieuhygiënisch verantwoorde manier in te zamelen, te bewerken en te verwerken. Daar waar mogelijk worden innovatieve technieken ontwikkeld en toegepast. Niet voor niets is de missie van Omrin: het behalen van een zo hoog mogelijk milieurendement en kwaliteitsniveau tegen zo laag mogelijke kosten. Bij alle activiteiten moeten bovendien een gezonde en veilige werk- en leefomgeving gewaarborgd blijven. Bij Omrin werken circa 420 mensen. De aandelen zijn in handen van Friese gemeenten. Meer informatie: omrin.nl of neem contact op met woordvoerder Els van Dongen, 058 233 65 63.

Over PostNL
PostNL is de vindingrijke partner in de wereld van verzenden en ontvangen. Dat zijn wij al 200 jaar. We zijn in de eerste plaats actief op het gebied van post, pakketten en e-commerce, maar bieden ook diensten aan op het gebied van data- en documentmanagement, direct marketing en fulfilment. Buiten Nederland zijn we actief in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Italië, België en Luxemburg. Bij PostNL werken in totaal ongeveer 66.000 mensen. In 2012 bedroeg onze omzet bijna Euro 4,3 miljard.

We lopen graag voorop. We zijn het modernste postbedrijf van de wereld. Daar zijn we trots op. We zijn een voorbeeld voor de rest van de wereld in het automatisch sorteren van post, we zijn het eerste beursgenoteerde postbedrijf en we zijn internationaal kampioen duurzaamheid, met een eerste plaats in onze sector in de Dow Jones Sustainability Index 2011. Meer informatie: postnl.nl of neem contact op met woordvoerder Jo-Ann Isenia 06 13 57 30 18.

Geplaatst in:

Voor meer informatie, neem contact op met:

Ted van Hintum
Manager PR & Communicatie

Op de bijgevoegde foto's zijn te zien:
1. Isabelle Diks, wethouder Milieu van de gemeente Leeuwarden;
2. Isabelle Diks en Jan Vlak, directeur Wecycle;
3. Isabelle Diks en John Vernooij, algemeen directeur Omrin;
4. Isabelle Diks en Erna Meijer, directeur PostNL Autobedrijf.

Wecycle

Zoetermeer