Mensenrechten centraal tijdens Amsterdam Gay Pride

Amsterdam staat vanaf morgen gedurende 9 dagen in het teken van de Amsterdam Gay Pride. Ruim 200 sportieve, culturele, feestelijke en emancipatoire activiteiten vinden plaats tijdens de 18e editie van de pride. Met het thema 'Reflect' staan de sociale acceptatie en mensenrechten van lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen en transgenders centraal, met de deelname van een boot van stadsdeel Zuidoost en Human Rights Watch/Hivos aan de Botenparade en een speciaal concert op het Rembrandtplein.

Op 27 en 28 juli organiseert Eetcafé 100% Zuidoost in samenwerking met Stichting Multipink een Roze Markt in het gehele winkelcentrum Amsterdamse Poort in Amsterdam Zuidoost met optredens van artiesten als Bryan B. De inmiddels tot traditie verworden Roze Kwaku vindt plaats op zondag 28 juli. Met deelname aan de Botenparade vragen de organisatoren extra aandacht voor tolerantie en zichtbaarheid in het stadsdeel.

Ook vindt er op vrijdag 2 augustus een bijzonder mensenrechtenconcert plaats op het Rembrandtplein. Het concert biedt activisten uit heel de wereld een platform om te vertellen over hun persoonlijke strijd. Ze worden eens een keer niet uitgescholden, in elkaar geslagen of bestraft, maar liefdevol toegezongen door een keur aan Nederlandse en internationale artiesten. Aan het concert is een wervingsactie gekoppeld voor het Pride Fonds van Amnesty en COC. Met de opbrengsten steunt het fonds activisten in onder meer Afrika, Oost-Europa en het Midden-Oosten die in gevaar zijn. Zo kunnen zij hun werk beter en in grotere veiligheid doen.

Tijdens de Botenparade op zaterdag 3 augustus varen ontwikkelingsorganisatie Hivos en de mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch mee met hun 'Wanted for Love' boot. De deelname maakt onderdeel uit van een campagne waarmee de organisaties aandacht vragen voor de moeilijke positie van LHBT's in Afrika. In drie Afrikaanse landen staat de doodstraf op homoseksualiteit en in meer dan 30 landen is het bij wet verboden.

Daarnaast zal pride-organisator Stichting ProGay samen met deze organisaties en hun activisten, loco burgemeester Eric van der Burg en US Consul Randy Berry op vrijdag 2 augustus de Amsterdamse beurs openen.

De negen dagen durende Amsterdam Gay Pride trapt morgen op zaterdag 27 juli af met de openingsreceptie bij Vodafone voor genodigden. Van donderdag 1 tot en met zaterdag 3 augustus vinden de straat- en pleinfeesten plaats. Zaterdag 3 augustus trekken 80 versierde boten door de grachten van Amsterdam. Het evenement wordt zondag 4 augustus afgesloten met het traditionele slotfeest op het Rembrandtplein.

Het volledige programma staat op www.weareproud.nl.

U bent van harte welkom om bij de openingsreceptie aanwezig te zijn. De receptie begint om 17.00 uur bij Vodafone te Amsterdam. U kunt zich aanmelden via opening@progay.nl

De foto in de bijlage is rechtenvrij te gebruiken bij dit persbericht, mits met naamsvermelding van de fotograaf Chiel van der Berg

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
- Irene Hemelaar, directeur Stichting ProGay, op telefoonnummer 06 42 60 88 34.

Stichting Amsterdam Gay Pride