Nespresso lanceert adviesgroep met Fairtrade Int. en George Clooney

Nespresso lanceert adviesgroep met Fairtrade International en George Clooney

Nespresso bouwt voort op 10-jarig succes van AAA Sustainable Quality(tm) Program in samenwerking met Rainforest Alliance en Fairtrade met de aankondiging van drie belangrijke nieuwe initiatieven:

- Uitbreiding van het AAA Programma in Afrika met TechnoServe
- Start van AAA Farmer Future Program met Fairtrade International in Colombia
- Uitbreiding van het AAA Programma en agro-bosbouw programma met Rainforest Alliance

Nespresso lanceert adviesgroep met opinieleiders, waarin naast partner Rainforest Alliance ook Fairtrade International en George Clooney een rol krijgen

Amsterdam / Parijs, 16 juli 2013 -Op de 10e verjaardag van het Nespresso AAA Sustainable Quality(tm) Program, is vandaag tijdens een persconferentie in Parijs bekendgemaakt dat Nespresso een 'Sustainability Advisory Board' (NSAB) heeft opgericht. De NSAB bestaat uit een onafhankelijke groep opinieleiders die als adviesorgaan Nespresso gaat voorzien van frisse ideeën en aanbevelingen voor haar duurzaamheidsinitiatieven. De adviesleden hebben verschillende achtergronden en zijn onder andere Harriet Lamb, President van Fairtrade International, Tensie Whelan, Directeur van Rainforest Alliance en de wereldberoemde acteur en Nespresso merkambassadeur George Clooney, die zich namens de VN inspant voor duurzame ontwikkeling van de economie en bevolking in Zuid-Soedan. Samen met de NSAB kondigde Nespresso vandaag drie belangrijke nieuwe duurzaamheidsinitiatieven aan.

Nespresso Sustainability Advisory Board
"In het jaar waarin ons AAA programma 10 jaar bestaat, ben ik trots om aan te kondigen dat we gaan samenwerken met deze gerenommeerde leiders op het gebied van milieu en sociale duurzaamheid. Samen met hen willen we ons AAA programma verder verstevigen en nieuwe en impactvolle initiatieven opzetten waarmee we onze koffieboeren verder kunnen helpen," zegt Jean-Marc Duvoisin, CEO van Nestlé Nespresso. "Hoewel we met flinke sprongen vooruit zijn gegaan in de afgelopen tien jaar, worden we nog steeds gedreven door de behoefte om hierin nog een stap verder te gaan. De onafhankelijke inzichten van deze opinieleiders bevorderen onze duurzaamheidsinspanningen en zorgen ervoor dat we onze focus blijven houden op initiatieven met een positieve invloed op het milieu en de sociale aspecten van onze waardeketen."

Drie nieuwe initiatieven aangekondigd
In Parijs heeft Nespresso drie nieuwe initiatieven gepresenteerd die in samenwerking met de NSAB zijn opgezet:

- Uitbreiding van het AAA programma in Afrika.
In Ethiopië en Kenya wordt het programma uitgebreid. In samenwerking met lokale regeringen en TechnoServe wordt de traceerbaarheid van koffie geoptimaliseerd en programma's ter bevordering van het sociaal-economisch welzijn van boeren opgezet. In Zuid-Soedan wordt de koffieproductie in het land gereactiveerd. De verwachting is dat duizenden kleine boeren economisch en sociaal zullen profiteren van dit initiatief. Nespresso is het eerste bedrijf dat koffie uit het nieuw onafhankelijke land gaat aanbieden.

Dit initiatief werd mede aangekondigd door George Clooney: "Ik ben blij dat ik mijn rol als merkambassadeur van Nespresso kan samenbrengen met mijn rol als pleitbezorger van de bevolking van Zuid-Soedan. Dit programma gaat boeren en hun families helpen een betere toekomst op te bouwen. Het zal zorgen voor het zo broodnodige inkomen van duizenden boeren en hun families en hun veiligheid vergroten. Deze boeren kunnen nu een belangrijke rol gaan spelen in het diversifiëren van de economische basis van hun land."

- AAA Farmer Future Program, in samenwerking met Fairtrade International
Dit pilot programma is in Colombia opgezet om te voldoen aan de behoefte van boeren om meer zekerheid te hebben in de onstabiele koffiemarkt. Het programma stelt zich ten doel om onder andere sociale welzijnsprovisies te introduceren voor de boeren en hun gezinnen, zoals schadevergoeding bij ziekte of ongevallen en een pensioenplanning. Ook voorziet dit programma in de lancering van een nieuw product met AAA koffie uit deze regio, gecertificeerd door Fairtrade.

CEO van Fairtrade International Harriet Lamb licht toe: "We zijn heel enthousiast dat we kunnen samenwerken met Nespresso om de grote issues en risico's die koffieboeren dagelijks moeten doorstaan te kunnen adresseren. Deze risico's bestaan uit een te lage productiviteit, prijsschommelingen van koffie en fluctuaties in wisselkoersen. Met dit unieke pilot project kunnen we boeren de veiligheid geven die ze nodig hebben om voor hun families te kunnen zorgen en te investeren in hun toekomst."

- Uitbreiding AAA programma en agro-bosbouw initiatieven, met Rainforest Alliance
Nespresso heeft ook aangekondigd te blijven investeren in het vergroten van het aantal boeren met certificering door Rainforest Alliance en daarmee op termijn al haar boeren binnen het AAA programma te brengen. Ook wordt in samenwerking met Rainforest Alliance en Pur Project gekeken naar het verkleinen van de 'carbon footprint' van het verbouwen van koffie. Sinds 2009 heeft Nespresso dit al met 20% teruggebracht. Nespresso stimuleert de boeren onder andere met agro-bosbouw initiatieven om zo de voetafdruk nog verder terug te brengen.

Tensie Whelan, President van Rainforest Alliance, roemt Nespresso's AAA programma als één van de meest uitgebreide programma's dat er is op het vlak van duurzaamheid binnen de koffie-industrie. "Door het AAA programma zijn de inkomsten van boeren toegenomen en is de waterkwaliteit, verwerking van afval en herbebossing significant beter geworden. Ons nieuwe agro-bosbouw initiatief zal deze resultaten nog verder verbeteren, zodat onze natuurlijke hulpbronnen beter beschermd worden en tegelijkertijd de boeren beter kunnen voorzien in hun levensonderhoud."

Nespresso's AAA Sustainable Quality(tm) Program
Het AAA Sustainable Quality(tm) Program werd in 2003 opgericht door Nespresso in samenwerking met Rainforest Alliance. Het programma bevordert duurzame koffieproductie in de Nespresso 'countries of origin' - Colombia, Brazilië, Guatemala, Ethiopië en India - door de inzet van training, financiële steun en technische assistentie. Daarnaast verbetert Nespresso door middel van het programma ook de sociale en economische leefkwaliteit van de boeren en hun families. Momenteel maken 56.000 boeren onderdeel uit van Nespresso's AAA programma en is 80% van de koffie afkomstig van AAA boerderijen.

Meer informatie
Voor meer informatie over alle initiatieven die hierboven genoemd worden, zijn er 'Project Factsheets' beschikbaar op de Nespresso site: www.nestle-Nespresso.com/[link]

Over Nestlé Nespresso SA
Nestlé Nespresso SA is wereldwijd pionier en marktleider in het segment geportioneerde kwaliteitskoffie. Hoewel het hoofdkantoor van Nestlé Nespresso SA in de Zwitserse stad Lausanne ligt, heeft het bedrijf wereldwijd ruim 8.300 medewerkers in dienst en is Nespresso aanwezig in bijna 60 landen. Nespresso beschikt over een wereldwijd verkoopnetwerk van meer dan 300 exclusieve Boutiques. Voor meer informatie kunt u terecht op de nieuwe corporate website van Nestlé Nespresso: www.nestle-Nespresso.com

Over Nespresso AAA Sustainable Quality(tm) Program
Het Nespresso AAA Programma is ontwikkeld in samenwerking met Rainforest Alliance en werd gelanceerd in 2003. Het programma heeft een unieke aanpak en combineert een focus op kwaliteit met een focus op duurzaamheid. De doelstelling van AAA is het verbeteren van de sociale, milieukundige en economische omstandigheden voor koffieboeren en boerengemeenschappen. In 2013 vieren Nespresso en Rainforest Alliance de 10e verjaardag van het AAA programma, dat inmiddels enorm gegroeid is en nu 56.000 boeren omvat.

In samenwerking met lokale partners, voorziet Nespresso boeren van trainingen en financiële en technische ondersteuning. Hiermee kan de duurzaamheid en productiviteit verbeterd worden en de kwaliteit worden behouden. Nespresso betaalt premies voor kwaliteit, zodat programma's rondom technische assistentie gefinancierd kunnen worden en boeren gestimuleerd worden de beste handelspraktijken van AAA over te nemen en te implementeren. Verder investeert het bedrijf in koffieteeltprojecten en infrastructuur om zo productieprocessen te verbeteren, opbrengsten van de oogsten te vergroten en productiekosten te optimaliseren.

Nespresso Sustainability Advisory Board
Naast vertegenwoordigers van Nespresso en Nestlé maken ook de volgende personen onderdeel uit van Nespresso's Sustainability Advisory Board: Peter Bakker, Directeur World Business Council for Sustainable Development; George Clooney; Polly Courtice, Directeur van het University of Cambridge Programme for Sustainability Leadership (CPSL); Luis Genaro Muñoz, Directeur van Colombian Coffee Growers Federation (FNC); Daniel Katz, Bestuurslid en Oprichter van Rainforest Alliance; Harriet Lamb, CEO van Fair Trade International; Tristan Lecomte, Medeoprichter van Pur Project; Julia Marton-Lefevre, CEO van International Union for the Conservation of Nature; Bruce McNamer, Directeur & CEO van TechnoServe; Lawrence Pratt, Directeur van the Latin American Center for Competitiveness and Sustainable Development (CLACDS) bij INCAE Business School; Reza, National Geographic fotograaf, ooggetuige en maker van de Soul of Coffee fototentoonstelling; Paul Rice, Directeur & CEO van Fair Trade USA; Auret Van Heerden, Directeur & CEO van Fair Labor Association; en Tensie Whelan, Directeur van Nespresso's langdurige duurzaamheidspartner Rainforest Alliance.

Voor meer informatie of beeldmateriaal, niet ter publicatie:
Weber Shandwick
Cecile Wulfsen | Annebet Beerman