Handel in studiesamenvattingen wordt 'serious business'

"Ik heb al twee keer mijn collegegeld terugverdiend"

Amsterdam 07 mei 2013 - Steeds meer studenten verdienen hun geld met het verkopen van samenvattingen op stuvia.com. De marktplaats voor studiemateriaal bestaat deze maand twee jaar en wordt inmiddels gebruikt door meer dan 50.000 hoogopgeleide studenten. Sommigen verdienen zoveel met hun samenvattingen, dat ze er hun studie mee kunnen bekostigen.

Beloning voor het delen van kennis

Een samenvatting van een boek of de aantekeningen van een les, eigenlijk moet je die toch al maken. Zou het niet mooi zijn als je deze tegen een kleine vergoeding kunt delen met je studiegenoten? Op stuvia.com wordt dit mogelijk gemaakt. Sinds april 2011 kunnen studenten hier hun samenvattingen aanbieden tegen zelfbepaalde downloadprijzen. Hoe vaker een document wordt gedownload, hoe hoger de opbrengst. Het blijkt een handel waar steeds meer studenten een leuke bijverdienste in zien; het aantal Stuvia-accounts groeit momenteel met 300 per dag.

Meer dan 25.000 euro per maand

De jonge ondernemers Jaap van Nes (26) en Martijn Scheen (26) kwamen op het idee toen ze zelf nog studeerden. Ze besloten er werk van te maken en lanceerden een website waar studenten collegesamenvattingen kunnen uploaden en downloaden. "Sinds onze oprichting in 2011 is het aantal accounts exponentieel gegroeid", zegt Scheen. "Ons idee is uitgegroeid tot 'serious business'. Er staan nu meer dan 65.000 documenten online en we maken maandelijks meer dan 25.000 euro over naar studenten."

Serious business voor studenten

Dat het ook voor de studenten serious business is geworden, blijkt uit de marketingtrucs die ze steeds meer toepassen. Zo verwerken veel uploaders hun eigen logo in de documenten, spelen met de prijs en bouwen specifieke websites of Twitteraccounts om hun 'kenniswinkeltje' heen. Paula Bakker, de topverkoper van Stuvia, heeft in een jaar tijd meer dan 3.000 euro verdiend: "Ik ben toevallig erg goed in het maken van samenvattingen, daarom leek Stuvia mij wel wat. Inmiddels heb ik in een jaar tijd al twee keer mijn collegegeld terugverdiend!"

Internationale uitbreiding

De mannen beseffen dat ze een mooi, schaalbaar concept in handen hebben. Daarom zijn ze inmiddels druk bezig met het opzetten van Stuvia in Engeland. "Tegen het einde van het jaar willen we Stuvia Engeland lanceren. Het volgende doel is om Stuvia uit te rollen in heel Europa. Maar ook buiten Europa zijn we al bezig. Afgelopen vrijdagmiddag is Stuvia Zuid-Afrika gelanceerd", aldus Scheen.

Over de oprichters

Jaap van Nes en Martijn Scheen (26) ontmoetten elkaar tijdens hun studie Msc Bedrijfskunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Daar ontstond het idee van een online marktplaats voor samenvattingen. Na hun afstuderen werkten ze fulltime aan Stuvia. Inmiddels zijn de ondernemers ook eigenaar van het online woningplatform Rooming, dat begin 2013 is gelanceerd.

Geplaatst in:

Wil je meer informatie of beeldmateriaal, neem dan contact op met Soleiman Faqiri via +31(0)6 33 005 902 of s.faqiri@stuvia.nl

Het is ook mogelijk om een interview met Paula Bakker af te nemen, de topverkoper van Stuvia.

Stuvia B.V.