Stefan Scholten van Scholten & Baijings in jury HEMA ontwerpwedstrijd 2013

Een deskundige jury, met onder meer ontwerpers Stefan Scholten, Ineke Hans en Frederik van Heereveld buigt zich 16 april aanstaande over de bijna vierhonderd ingestuurde ontwerpen van studenten van vormgevingsopleidingen in Nederland.

'Organiseer je leven'
Bijna vierhonderd studenten gingen de uitdaging aan om dat ene goed vormgegeven product te ontwerpen waarmee zij het voor iedereen leuker en makkelijker maken het dagelijks leven beter te organiseren.

Topjury op het gebied van hardwaren en mode
De deskundige jury bestaat in totaal uit negen vakmensen, vier bekende Nederlandse ontwerpers en vijf HEMA experts:

Stefan Scholten vormt samen met partner Carole Baijings, het jonge designersduo Scholten & Baijings. Voor fabrikanten en opdrachtgevers ontwerpt en ontwikkelt het tweetal meubels en interieurproducten. Veel van de ontwerpen zijn inmiddels opgenomen in toonaangevende internationale collecties en aangekocht door diverse musea.
Ineke Hans werkte enkele jaren voor Habitat waarna zij in 1998 haar eigen studio begon, Inekehans in Arnhem. Sindsdien werkt ze met een klein team aan het ontwerpen van meubels, producten en sieraden. Ineke was in 2012 en 2006 ook jurylid.
Frederik van Heereveld werd bekend als ontwerper en oprichter van het designinitiatief FEEK. FEEK ontwerpt functionele, comfortabele meubels van vernieuwende materialen en productietechnieken zoals de Q-couch. Hij werkt voor diverse Nederlandse en buitenlandse fabrikanten en is dit jaar voor de zesde keer jurylid.
Patrick Belli is ouddeelnemer van de wedstrijd. Zo kreeg hij in 2008 een eervolle vermelding voor zijn houten kinderfiets Palo. Momenteel werkt Belli met ontwerpers Dick Spierenburg en Karel Boonzaaijer voor merken als Arco, Montis en Gelderland. Belli is altijd op zoek naar vormgeving die de fantasie prikkelt.
Ook een aantal experts van HEMA maakt deel uit van de jury: conceptmanager innovaties en nieuwe markten en juryvoorzitter Tirza Brems , Rene van Leeuwen - inkoper van onder andere sport-, fiets- en auto-artikelen, Sandra Schot - modestylist, Bastiaen Vries - hoofd design en conceptontwikkeling en Lotje Roussel - conceptmanager innovaties en nieuwe markten.

Bijzondere eenvoud
De criteria waaraan de inzending moet voldoen zijn toegespitst op de specifieke eisen die HEMA aan haar producten stelt. Bij de beoordeling van de inzendingen wordt gekeken of het ontwerp van een bijzondere eenvoud is en of deze begrijpelijk, eigenzinnig en actueel is. Ook het duurzaamheidaspect wordt meegenomen.

In productie
HEMA kijkt altijd naar de mogelijkheid om een inzending in productie te nemen en te verkopen in een van de inmiddels meer dan zeshonderd filialen in binnen- en buitenland. Van de vorige editie van de ontwerpwedstrijd is de Decolleté portemonnee (publiekswinnaar) sinds december 2012 in de winkels en online verkrijgbaar. De winnaars worden op 11 juni aanstaande bekendgemaakt in de openbare bibliotheek Amsterdam.

Uitgebreide informatie is te vinden via: www.hema.nl/ontwerpwedstrijd .

Jurering bijwonen? Dat kan!

Dinsdag 16 april aanstaande vindt in het HEMA hoofdkantoor aan het IJ in Amsterdam Noord de jurering plaats. Je bent in de ochtend van 10.30-12.30 uur van harte welkom om een deel van de jurering bij te wonen. Je kunt dan de juryleden ontmoeten én alle ingezonden ontwerpen zien.

Laat je even weten of je bij de jurering bent? Graag tot de 16e!

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
HEMA B.V.
Afdeling Corporate Communicatie/ Judy op het Veld
NDSM-straat 10
1033 SB Amsterdam
T: 020-3114245
M: 06-11385145
@: judy.op.het.veld@hema.nl

Persinformatie
HEMA is opgericht in 1926 te Amsterdam en maakt deel uit van Lion Capital. HEMA heeft meer dan 600 vestigingen in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk. Het is dé winkel voor dagelijkse boodschappen. Alle artikelen zijn van het eigen HEMA merk met altijd het juiste product tegen de juiste prijs en een eigentijdse vormgeving. En voor alle artikelen geldt een 'niet tevreden, geld terug' garantie.

HEMA

Amsterdam, 2 april 2013