Denk Vooruit campagne Ministeries misleidend

Eerste Hulp zal u onvoldoende helpen

Denk Vooruit campagne is misleidend.
Veel standaard Eerste Hulp opleidingen in Nederland zijn te beperkt om bij calamiteiten noodzakelijke hulp te verlenen. Ministeries zitten op dit gebied te slapen en laten zich (mis)leiden door partijen die burgers zo min mogelijk willen laten leren. De Denk Vooruit campagne van diverse Ministeries is in die zin een mooi voorbeeld. Opleidingen van Het Oranje Kruis of van het Nederlandse Rode Kruis geven een gevoel van schijnveiligheid. Hoe lang laten hulpverleners zich kort houden en laat de rest van de burgers zich dom houden?

EHBO opleidingen zijn zo basaal opgezet dat bij calamiteiten al na 15 minuten het gebrek aan medische ondersteuning aan de slachtoffers zal opspelen en burgers op improvisatie terug moeten gaan vallen. Misschien zelfs voor uren of zelfs dagen. De klassieke EHBO'er is geleerd: je belt spoedig 112 en binnen een tijdsbestek van 15 minuten is er hulp van een ambulance beschikbaar ter plekke. Helaas: dat zal niet altijd zo zijn.

Internationaal wordt gewerkt met het ABCDE protocol, maar in Nederland wordt slechts het ABC protocol aan leken geleerd. Bijna de helft van dit protocol (DE dus) dient de burger aan de professional over te laten. Waar zijn de grote organisaties en medici toch bang voor?

Een eenvoudig voorbeeld van hetgeen EHBO'ers niet zullen navragen, maar wat wel essentieel kan zijn in het voorkomen van erger:
Stel u bent allergisch voor betadinejodium en u hebt verwondingen, dan is het toch wel prettig als men u eerst vraagt naar mogelijke allergiën voordat men direct begint - zonder dat eerst te vragen - als een EHBO'er met betadine uw huid te ontsmetten.

Wanneer gaan de helpende handjes echt helpen? Slachtoffers hebben toch gewoon recht op de beste hulp die men kan verkrijgen?

De Stichting Landelijk Protocol Eerstehulp Verlening (LPEV), ingericht op basis van de internationale protocollen, zal de echt geïnteresseerde burgerhulpverlener goed opleiden en trainen om professionals te helpen en zo de hulp aan slachtoffers te verbeteren.

Ik nodig de overheid uit om zich beter te oriënteren op de lekenhulpverlening en de mogelijkheden van zelfredzaamheid van burgers bij calamiteiten via internationale protocollen. Geef de Denk Vooruit campagne de ruimte die calamiteitenhulpverlening vraagt van onze burgers en hou uw potentieel aan burgerhulpverleners niet dom.

Auteur Edwin Roovers is ruim 10 jaar onafhankelijk veiligheidsconsultant en heeft daarvoor 15 jaar meerdere directie- en managementfuncties binnen de EHBO&BHV-branche bekleed.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De Stichting LPEV

De Stichting LPEV is een onafhankelijke certificerende EHBO organisatie, opgericht in 2007.
Doelstelling is de verrichtingen / handelingen van leken eerstehulpverleners (EHBO-ers) beter te laten aansluiten op de professionele eerstehulpverleners, de ambulancezorgverlening, huisartsen(posten) en Spoed Eisende Hulp (SEH) afdelingen van ziekenhuizen.
De Stichting LPEV hanteert voor haar opleidingen internationaal erkende methodieken en protocollen.
De opleidingen worden uitsluitend verzorgd door bij de Stichting LPEV aangesloten EHBO-verenigingen en EHBO & BHV opleidingsinstituten.

www.lpev.nl voor informatie

Verwijzing naar bijlage voor aanvullend ANP persbericht.

Stichting Landelijk Protocol Eerstehulp Verlening

Spijkenisse