Stichting Reclame Code moet aanbeveling van haar website halen

De Amsterdamse rechtbank heeft op 5 maart 2013 bepaald dat de Stichting Reclame Code onzorgvuldig is geweest bij het aannemen van de klacht van Catharina de Jong, de voorzitster van de Vereniging tegen de Kwakzalverij. Zij diende een klacht in tegen chiropractor Adam Langweiler, omdat hij in zijn advertentie verwijst naar een wetenschappelijk artikel uit een Elseviers tijdschrift dat, volgens haar, niet zou bestaan. De rechter vond het betreffende artikel binnen enkele muisklikken. De Stichting Reclame Code moet daarom de aanbeveling binnen veertien dagen van haar website verwijderen.

Op 11 februari 2012 heeft De Jong een klacht ingediend tegen Adam Langweiler die als chiropractor in zijn advertentie vermeldt Hoe 85.5% van patiënten van hun gevoelloosheid, tintelingen en scherpe pijnklachten afkwamen. Adam Langweiler wijst daarbij naar een wetenschappelijk artikel, dat in een Elsevier tijdschrift is gepubliceerd
(Journal of Chiropractic Medicine 2008 7(3)115-125 PMDIC:PMC2682943) (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2682943/).

De Jong beweerde dat dat artikel niet te vinden was en Beukenhorst (Stichting Reclame Code) besliste dat Langweiler die advertentie niet meer mocht plaatsen. De rechter kon het artikel met enkele muisklikken vinden. Daarom heeft mr.Beukenhorst zijn beslissing, volgens de rechter, onvoldoende zorgvuldig gegeven en de Stichting Reclame Code moet de onjuiste aanbeveling binnen veertien dagen van haar website halen. De rechter vond de klacht van De Jong bovendien misleidend.

De rechter stelt in zijn vonnis dat chiropractor Adam Langweiler, de bewering dat chiropractie in 85.5% van de gevallen effect heeft, nu juist wel voldoende heeft onderbouwd.

aldus mr.J.van Broekhuijze, advocaat.

Kantoor mr. Job van Broekhuijze