Nieuwe woningsite maakt huurmarkt transparant

"Door Rooming is de makelaar overbodig geworden"

Amsterdam 26-02-2013 - De huurmarkt is een uniek woningplatform rijker. Www.rooming.nl is een website waar vraag en aanbod elkaar ontmoeten onder het sociale toeziend oog van Facebook. Ondernemers Jaap van Nes (26) en Martijn Scheen (26) hebben zo een manier gevonden om het huren en verhuren van woningen betrouwbaarder, transparanter en leuker te maken.

Hoge kosten en louche pandjesbazen

De jonge ondernemers willen met Rooming inspringen op de klantonvriendelijke huurmarkt. "Als je een huurwoning zoekt waren er eerst eigenlijk maar twee mogelijkheden", zegt Van Nes. "Je kunt een makelaar inschakelen, maar dan betaal je vaak zeer hoge bemiddelingskosten van één of twee maanden huur. Of je kunt direct huren van de verhuurder via een site of advertentie, maar dan heb je geen idee wat voor persoon hier achter zit en is de betrouwbaarheid niet gewaarborgd. Niet zelden kom je dan terecht bij louche pandjesbazen en oplichting komt ook steeds vaker voor", aldus van Nes.

Een gat in de (huur)markt

Dat kan anders, dachten de twee jonge ondernemers. Zij bedachten een woningsite die ze koppelden aan Facebook. Het resultaat is een woningplatform waarop huurders en verhuurders kunnen zien met wie ze te maken hebben, of ze gezamenlijke vrienden hebben of, handig in het geval van huisgenoten, dat ze wellicht dezelfde interesses hebben. "Een gat in de markt," zegt Van Nes. "Doordat we ook nog een zeer handzaam dashboard hebben ontwikkeld waarmee verhuurders gemakkelijk overzicht houden op alle reacties, maken we in feite de makelaar overbodig."

Huurders en verhuurders krijgen een gezicht

Het concept werkt simpel maar doeltreffend. Woningzoekenden vullen bij het aanmelden hun woonwensen in en maken een koppeling met Facebook. Van de verhuurders zien ze wel profielinformatie, maar geen exacte persoonsgegevens. Verhuurders hebben wel volledige inzage in de profielen en kunnen op het dashboard direct zien met wie ze te maken hebben en of ze gezamenlijke vrienden hebben. Zo krijgt de huurmarkt een gezicht en neemt de betrouwbaarheid toe. Huurders die voor een deur staan met een nepsleutel of verhuurders die blijven zitten met een grof beschadigde woning, behoren zo tot het verleden.

Krappe huizenmarkt gunstig voor Rooming

Het aanbod van Rooming is breed, van studentenkamer tot compleet huis. Scheen en Van Nes zijn in een vroeg stadium al een samenwerking aangegaan met online uitzendbureau StudentenWerk, waar bijna 90% van alle studenten staat ingeschreven. Zo bereiken ze het grootste gedeelte van 'kamerzoekend' Nederland. Ook profiteert de onderneming van de krapte op de huizenmarkt. Steeds meer huiseigenaren kiezen ervoor om hun tweede huis te verhuren omdat de verkoop maar niet wil lukken. Van Nes: "Jammer voor de huizenmarkt, maar natuurlijk gunstig voor Rooming.nl!"

Over Rooming

Martijn Scheen 26 en Jaap van Nes 26 leerden elkaar kennen tijdens hun masterstudie Bedrijfskunde aan de VU. Samen lanceerden zij in 2011 www.stuvia.nl, een marktplaats voor studiemateriaal. Voor Rooming gingen Scheen en Van Nes een samenwerking aan met StudentenWerk. Zo bereiken zij 90% van de studenten en young professionals in Nederland. Rooming gaat van start met kleinere woningen maar heeft als doelstelling uit te groeien tot de eerste complete woningsite met de service en informatievoorziening van de klassieke makelaar.

Voor meer informatie, interviewverzoeken en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Karlijn Fiesler via 06-23342393 of k.fiesler@rooming.nl

Room 12 B.V.