Eerste campagne die zich richt op niet-rokers

Met 75% niet-rokers is roken inmiddels zóóó niet meer van vandaag

Amsterdam, 17 december 2012 - Vandaag start KWF Kankerbestrijding de campagne 'Roken kan echt niet meer'. In de campagne laten Nederlanders zien dat met driekwart (75%) niet-rokers in Nederland roken inmiddels zóóó niet meer van vandaag is. Ze doen dat door de zin 'Roken is zóóó...' zelf af te maken met een vergelijking naar iets ouderwets. Deze statements zijn te zien in TV-commercials, bioscopen, uitgaansgelegenheden en online. Het is de eerste keer in ons land dat een campagne volledig gericht is op niet-rokers. Niet-rokers wordt gevraagd de boodschap mee uit te dragen dat roken niet meer van deze tijd is. De 'Roken kan echt niet meer'-campagne is dat ook bedoeld om niet-roken als sociale norm neer te zetten en zo het roken verder te onthippen.

De campagne richt zich primair op jongeren en jong volwassenen. Het aantal jongeren dat niet-rokers 'cool' en 'stoer' vindt, is de laatste tien jaar gestegen van 49% naar 63%. Een flink aantal jongeren staat echter nog steeds neutraal of negatief tegenover niet-rokende jongeren, wat de kans groter maakt dat ze gaan roken.

Rookvrij als sociale norm
Met nog zo'n 25% rokers te gaan, is de trend neergezet dat tegenwoordig niet-roken de norm is. Ter vergelijking: in 1958 rookte nog 60% van de Nederlanders. Michel Rudolphie, directeur KWF Kankerbestrijding: "Dat moment willen we samen met de Nederlanders markeren en kracht bij zetten. Door rookvrij expliciet als sociale norm te verankeren, kunnen we er voor zorgen dat er een generatie opgroeit die dat echt ervaart. 80% van de volwassen rokers is begonnen tijdens de puberteit. Als jongeren niet beginnen met roken, hoeven ze ook niet te stoppen. Daar draagt KWF Kankerbestrijding graag haar steentje aan bij."

20.000 doden door roken
Ieder jaar sterven bijna 20 duizend Nederlanders doordat ze roken. Ruim de helft daarvan aan kanker. 1 op de 2 rokers overlijdt aan de gevolgen van roken en 1 op de 4 al vóór zijn 65ste. Ongeveer 85% van alle gevallen van longkanker wordt veroorzaakt door tabaksverslaving. Rudolphie: "Het aantal rokers sterk terugbrengen is waar we breed op inzetten. Onder andere met deze campagne waar de Nederlanders zelf laten zien dat roken echt niet meer van nu is. Want als niemand meer rookt, zal er 20-30% minder kanker zijn."

Roken is zóóó afritsbroek
Bekende Nederlanders als Gordon, Gigi Ravelli en Dries Roelvink werkten mee aan de campagne. Op een Facebook app kan iedereen vanaf nu ook een eigen mini Tv-spot, posters, omslagfoto of T-shirt met zijn eigen 'Roken is zóóó...' statement maken en verspreiden. Nederlanders zijn creatief zo blijkt uit voorbeelden van de statements waarmee ze aangeven dat zij roken zóóó iets van vroeger vinden.

Een paar voorbeelden:
Roken is zóóó omrekenen naar gulden
Roken is zóóó afritsbroek
Roken is zóóó blauwe mascara
Roken is zóóó Windows 95

Geplaatst in:

Neem voor meer informatie contact op met Marsja Meijer, T (020) 570 05 38 / 06- 101 53 028 of e-mail mmeijer@kwfkankerbestrijding.nl

Zie de campagne op: www.rokenkanechtnietmeer.nl
Zie cijfers, achtergrondinformatie over roken het factsheet in de bijlage

KWF Kankerbestrijding

plaats:
Amsterdam
website:
http://www.kwfkankerbestrijding.nl

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234