Zero-tolerance beleid tegen namaakhandel Björn Borg werpt vruchten af

In een vernietigend oordeel heeft de rechtbank Den Haag op 7 november 2012 een 28-jarige inwoner van Roosendaal veroordeeld tot een boete van Euro 170.000.

De Roosendaler is veroordeeld wegens het verhandelen van namaak Björn Borg-boxershorts. Björn Borg is een populair modemerk, opgebouwd rond de erfenis van de tennisser Björn Borg en vooral bekend vanwege de kleurrijke en sportieve producten. Eerder dit jaar al was de Roosendaler betrapt toen hij op de Koninginnemarkt in Tilburg namaak Björn Borg-boxershorts probeerde te verkopen. Het modemerk liet de 28-jarige Roosendaler toen schriftelijk verklaren dat hij zich verder zou onthouden van inbreukmaking op de merken van Björn Borg, op straffe van een boete. De man hield zich echter niet aan de afspraak en ging opnieuw de fout in. Dit keer aarzelde Björn Borg geen moment en daagde hem voor de rechter.

Björn Borg hanteert een zero-tolerance-beleid ten aanzien van namaakhandel en treedt zonder pardon op in het bijzonder tegen B2B klanten en recidivisten, aldus, mr. G. van den Broek van Deterink Advocaten en Notarissen uit Eindhoven, de advocaat van Björn Borg. 'Björn Borg is in Nederland een erg populair merk. De keerzijde van het succes is de namaakhandel die je tegenkomt op jaarmarkten en de Bazaar in Beverwijk. Ook via sites als Marktplaats worden de namaakproducten aangeboden. De slechte kwaliteit van de in omloop zijnde nep-producten heeft een negatieve impact op de kwaliteit van het merk.'

Advocaat Van den Broek adviseert consumenten dan ook alleen via de reguliere verkooppunten Björn Borg-producten te kopen. 'Handelaren zijn gewaarschuwd, de waakhond van Björn Borg gromt niet alleen, hij bijt ook'.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Barbara Geerdink via:
Email: barbara.geerdink@deterink.com