Ebooks vanaf nu te koop in de boekwinkel

Digitale bestsellers worden tastbaar in de vorm van cadeaukaarten

Arnhem, 1 november 2012 - Vanaf deze week wordt iedereen die een ebook cadeau wil doen op zijn wenken bediend. In meer dan 300 boekwinkels in Nederland zijn vanaf heden ebook download cards van QINQO te koop. Op deze cadeaukaart staat een code waarmee de ontvanger thuis het gekochte ebook kan downloaden. De eerste 48 titels die in deze vorm beschikbaar komen zijn van grote auteurs uit binnen- en buitenland. Voorbeelden zijn de nieuwe boeken van Geert Mak, Arthur Japin, Camilla Lackberg, Tom Clancy en David Baldacci. Ook Hilary Mantel, die onlangs de Booker Prize heeft gewonnen met Het boek Henry, ontbreekt niet. De ebook download cards brengen de elektronisch lezende klant terug naar de winkel, die hiermee voorbereid is op de komende feestdagen. Dan worden immers traditioneel veel ereaders, tablets en ebooks verkocht.

Titelkaarten, auteurskaarten en genrekaarten
De Arnhemse start-up QINQO introduceert drie typen cadeaukaarten. Er zijn titelkaarten, waarmee één bepaald ebook kan worden gedownload. Met de zogeheten auteurskaarten kan de lezer een keuze maken uit het oeuvre van een schrijver. Met genrekaarten is de keuze nog groter, zoals in thrillers, kinderboeken of historische romans van verschillende schrijvers. De prijzen van titelkaarten zijn gelijk aan die van het ebook op internet. Bij de andere kaarten geldt als vuistregel: drie voor de prijs van twee. QINQO weet zich verzekerd van samenwerking met de grootste uitgeversconcerns in Nederland. Daardoor kan zij vrijwel alle bestsellers in haar assortiment opnemen, dat met grote regelmaat wordt aangevuld met nieuwe titels.

Qredit Point(tm): winkelen 2.0
Met de cadeaukaarten van QINQO worden niet alleen ebooks verkocht. Al langere tijd verkoopt het bedrijf ook toegang tot games op internet en muziek, van onder anderen Trijntje Oosterhuis. Voor de nabije toekomst staan ook tijdschriften, films en series op stapel. Op boekenbeurzen in Nederland en Duitsland heeft QINQO haar zelfontwikkelde QINQO Qredit Point(tm) gedemonstreerd: een 'vending machine' met een enorm touch screen dat informatie geeft in tekst, beeld en geluid over alle typen titels. De consument kan een keuze maken en met een druk op de knop rolt er een tegoedkaart uit met een code voor download. Bij het afrekenen aan de kassa wordt de code geactiveerd en kan hij worden gebruikt. Ook de voorgedrukte cadeaukaarten voor ebooks werken op die manier.

Vanaf nu te koop bij Read Shop, Read Shop Expres en PLANTAGE
De oprichter van QINQO, Jurrie Hobers, is ervan overtuigd dat zijn oplossing een brug slaat tussen de 'echte' wereld en die op internet. "Consumenten willen nog steeds iets in handen hebben", zegt hij. "Wij zijn ontzettend blij dat RDC (Retail Development Company) - onze lanceringpartner is. RDC was de eerste keten die geloofde in ons ebook download card concept en volmondig ja zei." RDC heeft winkelformules als The Read Shop, The Read Shop Express en inkoopcombinatie Plantage InkoopPartners.

Marc Pontier, Retail Manager RDC, vult aan: "In de boekenmarkt komt de grote groei de komende jaren voornamelijk uit digitale ontwikkelingen. In de Verenigde Staten vormt de verkoop van ebooks reeds 30 procent van de totale boekenmarkt. De Nederlandse ebookmarkt staat nog in de kinderschoenen, maar ook hier groeit het marktaandeel nu hard. Wij verwachten dat het concept van QINQO hier flink aan zal bijdragen. Zo'n 50 procent van de boeken wordt gekocht als een cadeau en in de decembermaand is dat percentage nog groter. Een ebook cadeau geven was tot op heden onmogelijk en QINQO brengt daar nu gelukkig verandering in. Door de prachtige uitvoering van de ebook download cards verwachten wij dat de kaarten met Sinterklaas en Kerst een hit zullen worden."

Geplaatst in:

QINQO Europe