IJ-prijs 2012 naar KCO-tandem Jansons en Raes

Amsterdam, 11 oktober 2012 - Mariss Jansons en Jan Raes, respectievelijk chef-dirigent en algemeen directeur van het Koninklijk Concertgebouworkest (KCO), zijn de winnaars van de vijftiende IJ-prijs. Een prestigieuze Amsterdamse prijs die op initiatief van de gemeente Amsterdam en PwC jaarlijks wordt toegekend aan een persoon die een belangrijke bijdrage levert aan de internationale profilering van Amsterdam en de economische, maatschappelijke en/of culturele ontwikkeling van de stad.

De prijs wordt donderdagavond 11 oktober uitgereikt door de burgemeester van Amsterdam, Eberhard van der Laan. Dat vindt plaats voorafgaand aan een concert van het KCO in het Amsterdamse Concertgebouw. Volgens de jury zijn Jansons en Raes wereldwijde ambassadeurs voor de stad Amsterdam. "Zij hebben de wereldfaam van het orkest ondubbelzinnig bevestigd en verbinden in binnen- en buitenland als geen ander het bedrijfsleven met cultuur."

"Jan Raes geeft op uiterst creatieve wijze leiding aan het KCO. Hij slaagt er uitstekend in het evenwicht te bewaren tussen de artistieke en zakelijke belangen van het orkest. Hij versterkte de afgelopen jaren de zakelijke poot van het orkest en weet daarbij zijn internationale contacten uitstekend te benutten" Jansons wordt geroemd om zijn uiterst zorgvuldige werkwijze en staat bekend om zijn perfectionisme. "Hij eist opperste concentratie en toewijding van zichzelf en van de musici, terwijl hij tegelijkertijd musici de vrijheid geeft om tijdens de concerten te bloeien."

Daarnaast opent het KCO deuren naar het internationale bedrijfsleven. Regelmatig worden internationale handelsmissies gepland tegelijk met een optreden van het KCO ter plaatse. Het KCO viert volgend jaar zijn jubileum onder andere met een wereldtournee langs zes werelddelen. Tegelijkertijd is het KCO zelf ook internationaal en divers, de musici komen uit twintig verschillende landen. "Het orkest weerspiegelt zo ook het kosmopolitische van Amsterdam, een stad die mensen uit de hele wereld aantrekt en inspireert", aldus de jury.

De prijs bestaat uit een geldbedrag van 15.000 euro bestemd voor een door de winnaars te bepalen goed doel en een sculptuur van kunstenares Iris Le Rütte.

Noot voor de redactie

De IJ-prijs is een initiatief van de gemeente Amsterdam en PwC. De jury bestaat uit voorzitter Carolien Gehrels (wethouder Amsterdam), Age Fluitman (voorzitter KvK Amsterdam), Paul Luijten (voorzitter St. Amsterdam Partners), Anita Nijboer (leider regio Amsterdam, PwC) en Ernst Veen (oud directeur De Nieuwe Kerk en de Hermitage). Eerdere winnaars waren o.a. Geert Mak, Ernst Veen, Ally Derks, Rahma el Mouden, Joop van den Ende en de oprichters van TomTom. Meer informatie: www.ijprijs.nl.

2012 PricewaterhouseCoopers. Alle rechten voorbehouden.

PwC