Hoge schadelast bij aanrijding met wild

Wilde giraf in Brabant gespot

Den Bosch, 14 september 2012 - Het wildseizoen staat voor de deur. In het najaar is er een piek in aanrijdingen met wild te zien. In 2011 zorgden botsingen met overstekend wild voor 336 schademeldingen. Schade aan je auto waarbij dieren betrokken zijn heeft een behoorlijke impact op je auto. Het gemiddelde schadebedrag bedraagt 1250 euro. Ook exotisch wild zorgt in eigen land voor verrassende schademomenten.

Allsecur autoverzekeringen ziet dat het vooral om aanrijdingen gaat met herten die spontaan de weg op springen. "Maar ook Afrikaans wild kan in eigen land voor vreemde verkeerssituaties zorgen", vertelt Johan Van den Neste, marketingmanager Allsecur autoverzekeringen. "Jaarlijks rijden er 141.000 auto's door Safaripark Beekse Bergen. Voor je het weet staat er een kafferbuffel of zebra voor je auto. Bij een botsing met een buffel is je auto er slechter aan toe dan bij een huppelend hert. In het safaripark wordt niet hard gereden dus grote schadegevallen blijven uit. In de meeste gevallen, 1 op de 30 auto's, kom je er vanaf met een lik van een giraf op de voorruit. Het blijkt maar weer dat schades vaak uit onverwachte hoek komen."

Autoverzekeraars vergoeden schade bij aanrijding met dieren of wild als je een beperkt casco- of volledig cascoverzekering hebt. Is dit niet het geval dan kun je de schade verhalen bij de eigenaar. Een huisdier heeft altijd een eigenaar en met een beetje geluk kom je erachter wie het is. Katten en honden vallen onder de noemer huisdier. Maar ook koeien, schapen en paarden zijn volgens de wet huisdieren. "Zo meldde een klant van ons dat hij tijdens zijn verblijf op een boerderij losgebroken koeien zijn auto beschadigden. De kosten verhaalde hij direct bij de boer", aldus Van den Neste.

Bij wild ligt het ingewikkelder, er is niet altijd een eigenaar aan te wijzen. Wel kan een natuurparkopzichter verantwoordelijk zijn, bij slecht onderhoud van hekken bijvoorbeeld. Van den Neste tipt: "Noteer direct gegevens van getuigen en maak foto's zodat je de omstandigheden kunt aantonen. Zorg voor een rechtsbijstandverzekering, dit neemt veel werk uit handen bij het verhalen van schade."

Geplaatst in:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Anja van Dijk
T: 073-548 5037
E: anja.vandijk@allsecur.nl

Over Allsecur
Allsecur is onderdeel van Allianz Group, een van de grootste financiële instellingen ter wereld met ruim 75 miljoen klanten. Wereldwijd dragen zo'n 155.000 medewerkers in ruim 70 landen bij aan het behoud van de leidende positie van Allianz. Als een van de grootste spelers, ontwikkelde Allsecur zich vanaf 2008 als dé expert in autoverzekeringen. Allsecur opereert in Nederland onder eigen naam en organisatiestructuur. Consumenten kunnen zelf via de website of via het customer contact center een autoverzekering afsluiten. Voor de vierde keer op rij wint Allsecur de 'Beste Keuze Award' van de Verzekeringssite.nl, een waardering voor de beste prijs-kwaliteitverhouding. Allsecur ontving voor de tweede keer de 'Independer Award', de populariteitsprijs 'meest gekozen autoverzekering' van vergelijkingssite Independer.nl. Ook ontving Allsecur in 2012 het keurmerk 'Heldere Polisvoorwaarden'. Voor meer informatie over Allsecur, ga naar: www.allsecur.nl.

Allsecur