QINQO presenteert toptitels als ebook download cards op Manuscripta

Arnhem - 31 augustus 2012 - Op boekenbeurs Manuscripta presenteert het Nederlandse bedrijf QINQO aankomend weekend fraai gestileerde kunststof cadeaukaarten waarmee winkels voortaan ebooks aan de kassa kunnen verkopen. Met een cijfercode op de kaart kan de lezer thuis de ebooks downloaden die hij in de winkel heeft afgerekend. Ter introductie van dit nieuwe medium worden op de beurs enkele duizenden gratis kaarten verspreid van het ebook Emma's Geluk van Claudia Schreiber (Orlando Uitgevers). Ook staat er een prototype van de QINQO Qredit point; een vending machine die binnen enkele seconden een coupon met downloadcode genereert voor elk willekeurig ebook.

QINQO brengt dit najaar titels uit van de bestverkopende auteurs uit binnen- en buitenland, zoals Herman Koch, Stieg Larsson, Esther Verhoef, Geert Mak (zijn nieuwe 'Reizen zonder John'), Arthur Japin (zijn nieuwe 'Maar buiten is het feest'), David Baldacci, Adriaan van Dis, Tom Clancy, Suzanne Vermeer, Saskia Noort, Stephen King, Paulien Cornelisse en de jeugdboeken van De Grijze Jager (John Flanagan). De kaarten maken ebooks tastbaar en zijn geschikt om cadeau te doen, voor mensen die liever geen ebooks via internet willen kopen en voor (boek)winkels die willen profiteren van de opkomst van elektronisch lezen.

Muziek, games en films
Dit voorjaar heeft QINQO al muziek uitgebracht met dergelijke kaarten, zoals het nieuwe album van Trijntje Oosterhuis. Albums van andere grote nationale en internationale artiesten komen er aan. Online games zijn al langere tijd op deze wijze te koop, terwijl de verkoop van films in de planning staat. Met zijn kaarten denkt QINQO een standaard in huis te hebben voor de verkoop van digitale producten via een fysieke vorm die de consument op prijs stelt. Proefnemingen bij onder meer boekhandels van Plantage en Read Shops wijzen in die richting.

De komende tijd worden honderden winkels voorzien van displays met de kaarten van QINQO, met dikwijls een interactieve monitor die het kiezen vergemakkelijkt. Het assortiment bevat zogeheten titelkaarten (voor nieuwe titels), auteurskaarten (keuze uit 3 titels uit het volledige oeuvre van een schrijver) en genrekaarten (diverse titels van diverse auteurs). Voor titelkaarten wordt de prijsstelling van een reguliere download gevolgd. De ebooks van een titel- of genrekaart zijn tot 50 procent goedkoper dan normaal. De keuze van te downloaden titels van een betreffende auteur hoeft pas te worden gemaakt bij het verzilveren van de kaart op de QINQO-website.

Participanten
QINQO heeft contracten getekend met eerder genoemde boekhandelketens, Primera, gameshop ePlaza en Bart Smit. Deze maanden worden meer ketens en onafhankelijke winkels aangesloten. Deelnemende uitgeverijen zijn onder meer WPG (o.a. AW Bruna, De Arbeiderspers, Orlando Uitgevers, Querido) en VBK (o.a. Ambo Anthos, Atlas-Contact). Met andere uitgeverijen is QINQO in gesprek.

QINQO Qredit Point tm - Vending machine
Later dit jaar zal een innovatieve 'self service' vending machine worden geïntroduceerd die een code voor elk ebook kan afdrukken op een cadeaukaart. QINQO is op dit moment ook in gesprek met retail ketens in Duitsland en Engeland voor expansie buiten Nederland.

Geplaatst in:

QINQO Europe