Tweemiljoenste Literaire Juweeltje uitgereikt aan Pieter Steinz

2.000.000 readers can't be wrong... Het leesbevorderingsproject van Uitgeverij B for Books dat zes jaar geleden werd ingezet om jonge en onervaren lezers tot lezen aan te sporen heeft een onwaarschijnlijk succes geboekt.

Gisteravond kreeg in Amsterdam Pieter Steinz, directeur van het Nederlands Letterenfonds, het TWEEMILJOENSTE exemplaar uitgereikt van de Literaire Juweeltjes. Het betreft de titel Mijn Land van Geert Mak. Mak was in 2006 de eerste auteur in de serie Literaire Juwelen en hij schreef ook dit 75-ste deel! Het eerste deel, Het eiland, is inmiddels een collector's item. De Literaire Juweeltjes zijn, om ze laagdrempelig te maken, ongelooflijk goedkoop: vroeger één euro, nu een euro vijftig. Een kind kan begrijpen dat het hier niet gaat om gedevalueerde literatuur, maar om een niet-commerciële vorm van leesbevordering.

Waren in 2006 de Nederlandse boekwinkels nog te aarzelend om voor niks aan het project mee te doen, sinds 2012 staan de Literaire Juweeltjes iedere maand hoog in de bestsellerlijsten. Elke maand verschijnt een nieuw deel. Onder het motto van de oude wijsheid 'goede literatuur is altíjd actueel' bevatten Literaire Juweeltjes soms herdrukken van verhalen of fragmenten, maar vaak ook fonkelnieuw werk of teksten die voor de auteur bijzonder dierbaar zijn. Het verhaal Mijn land van Geert Mak is niet eerder in Nederland verschenen. Zo verscheen in 2006 van Renate Dorrestein het niet-meer-leverbare verhaal Voor liefde: klik op F waar veel van haar fans naar vroegen en in juli 2012 zal haar allereerste, nog nooit gepubliceerde verhaal De zondagmiddagauto verschijnen. Het manuscript ervan was dertig jaar spoorloos, maar kwam onlangs weer boven water.

Uitgeefster Erna Staal van Atlas/Contact, met 17 Literaire Juweeltjes ruim vertegenwoordigd in de serie: "Als je van niet-lezers lezers wilt maken en van lezers veel-lezers, dan is dat met twee miljoen boeken toch heel aardig gelukt!"

Pieter Steinz over de Literaire Juweeltjes: "Een prachtig project dat alle waardering verdient. Ik kijk als verzamelaar uit naar een verzamelcassette van alle tachtig deeltjes in paperback!"

Een greep uit de auteurs vanaf 2006: Geert Mak, Adriaan van Dis, Renate Dorrestein, Maarten 't Hart, Jan Siebelink, Cees Nooteboom, Arnon Grunberg, P.F.Thomése, Abdelkader Benali, Connie Palmen en Martin Bril.

B for Books is een unieke uitgeverij; de enige écht marktgerichte speler in de sterk productgerichte uitgeverijbranche. B for Books onderscheidt zich zichtbaar door initiatief, commercialiteit en creativiteit; zowel in haar productontwikkeling, klantbenadering als in de keuze van afzetkanalen.

Voor alle informatie en fotomateriaal van de overhandiging van het 2 miljoenste Literaire Juweel:: Carla Voorendonk, Uitgeverij B for Books: 0346-217107, email: carla.voorendonk@b4books.nl

De volledige lijst van alle 80 auteurs sinds 2006 treft u aan in de bijlage op www.perssupport.nl.

Uitgeverij B for Books | Tolakkerweg 157 | 3738 JL Maartensdijk | 0346-217100
www.b4books.nl | www.schrijversportaal.nl |

Uitgeverij B for Books B.V.