Wie is de best sprekende strafpleiter?

Uitnodiging uitreiking Duidelijketaalprijs 2012

Wie is de best sprekende strafpleiter?
Taalcentrum-VU onderzocht taalvaardigheid van elf bekende strafpleiters

Amsterdam - 5 juni. Morgen reikt Anita Witzier namens het Taalcentrum-VU de Duidelijketaalprijs 2012 uit aan de strafpleiter die zijn of haar boodschap het duidelijkst overbrengt op een breed publiek. Het Taalcentrum-VU deed hiervoor onderzoek naar radio- en televisiefragmenten van elf bekende strafpleiters. De uitreiking vindt plaats om 12.00 uur in het Lloyd Hotel in Amsterdam.

Elk jaar reikt het Taalcentrum-VU de Duidelijketaalprijs uit aan een persoon in het publieke domein die zich onderscheidt door zijn of haar taalvaardigheid. Hiervoor wordt het taalgebruik van een spraakmakende beroepsgroep onderzocht. Eerdere winnaars waren Alexander Pechtold (2009), Mark van Bommel (2010) en Anita Witzier (2011). Dit jaar is een mondige groep professionals aan de beurt die een ingewikkelde en vaak gevoelige boodschap moet overbrengen: strafpleiters. Brengen de strafpleiters hun boodschap helder over op het publiek?

Onderzoek en vakjury
Het Taalcentrum-VU liet zijn onderzoek uitvoeren door een onafhankelijk onderzoeksteam van de Vrije Universiteit. Het beoordeelde de taalkundige kwaliteiten van strafpleiters die in 2011 en 2012 vaak op radio en tv verschenen. Van deze strafpleiters werden zes fragmenten geanalyseerd. Daarbij werden zij onder andere beoordeeld op helderheid, gebruik van jargon en retoriek.
Nieuw dit jaar was de beoordeling door een vakjury. Deze jury lette erop of de boodschap inhoudelijk juist was en of de manier waarop die werd gebracht, correct was. De vakjury bestaat uit mr. Willem van Bennekom, mr. Gerben Kor, mr. Cees Korvinus, mr. Carel Raymakers en prof. mr. Theo de Roos.

Eerste resultaten
Het taalkundig onderzoek en de beoordeling van de vakjury bevestigen dat de onderzochte strafpleiters uitmuntende sprekers zijn. Toch zijn er verschillen aan te wijzen. Niet alle strafpleiters vermijden jargon of verklaren specifieke juridische termen. Sommige advocaten zijn ervaren televisiepersoonlijkheden. Bezorgt die ervaring hun de prijs?

Over het Taalcentrum-VU
Het Taalcentrum-VU verzorgt ruim 20 jaar vertalingen, trainingen en tekstredactie voor uiteenlopende opdrachtgevers in de publieke sector en in het bedrijfsleven. Met de Duidelijketaalprijs wil het Taalcentrum-VU het belang van goed en helder taalgebruik benadrukken.

Geplaatst in:

MELD U AAN VOOR DE PRIJSUITREIKING op woensdag 6 juni om 12.00 uur in het Lloyd Hotel in Amsterdam via www.taalcentrum-vu.nl/pers. Na de uitreiking is er gelegenheid om vragen te stellen aan de winnaar. Voor meer informatie kunt u ook terecht op deze website, of contact opnemen met Maike Kroese via 06 - 14 36 59 95 of mkroese@taalcentrum-vu.nl.
Juiste vermelding van onze bedrijfsnaam ('Taalcentrum-VU') stellen wij op prijs. Het Taalcentrum-VU is een zelfstandige stichting.

Taalcentrum-VU