Petitie "Dynamische Schietsport" overhandigd aan Minister Opstelten

Petitie "Dynamische Schietsport moet blijven" door Minister Opstelten in ontvangst genomen.

Demissionair Minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie heeft de petitie "Dynamische Schietsport disciplines moeten blijven" op vrijdag 4 mei in ontvangst genomen van de voorzitters van de overkoepelende schietsportbonden APS en NPSA.

Naar aanleiding van het tragische schietincident in Alphen aan den Rijn op 9 april 2011 heeft de Minister op 28 maart jl. maatregelen aangekondigd ter beheersing van legaal wapenbezit. Eén van de naar de Tweede Kamer uitgesproken voornemens van de Minister is het verbieden van de dynamische schietsportdisciplines.

Bijna 10.000 mensen uit binnen- en buitenland tekenden de petitie voor het behoud van de dynamische schietsport, omdat zij het voornemen tot verbod zien als symboolpolitiek die slechts tot schijnveiligheid leidt. Het verbod treft alleen een groep veilige sportschutters, zonder dat het risico op misbruik van vuurwapens daadwerkelijk wordt aangepakt of de controle op legaal vuurwapenbezit wordt verbeterd.

De petitie werd door de voorzitter van de NPSA, de heer Eduard Rodigas en de voorzitter van de APS, de heer Marcel Zwarts, aangeboden aan demissionair Minister Ivo Opstelten op zijn Ministerie [zie fotobijlage].

Op 4 april werden tijdens het Algemeen Overleg door de Tweede Kamer Commissie voor Veiligheid en Justitie kritische vragen aan de Minister gesteld omdat ook de Commissieleden beducht zijn voor regelgeving die aan het doel voorbij schiet. Hierop heeft de Minister toegezegd de door hem geformuleerde voorstellen te heroverwegen.

Dat de mogelijke risico's door de schietsport associaties niet gebagatelliseerd worden, blijkt uit het feit dat deze voorstellen hebben gedaan tot verdere professionalisering van de schietsport welke zij graag met het Ministerie nader uitwerken.

De dynamische disciplines worden al vele jaren op nationaal en internationaal niveau veilig beoefend en worden in Nederland georganiseerd door de APS en NPSA. Deze disciplines zijn officieel erkend door de overkoepelende schuttersassociatie KNSA, die als landelijk vertegenwoordiger van de schietsport optreedt.

Nadere informatie voor de Pers en Media:
Voor publicatie bij het persbericht zijn foto's van de overhandiging van de petitie aan Minister Opstelten aan te vragen bij de APS.

Fotobijlage: van links naar rechts:
De voorzitter van de APS, de heer Marcel Zwarts, Minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten en de voorzitter van de NPSA, de heer Eduard Rodigas

De APS (Association for Practical Shooting) werd in 1994 opgericht voor het organiseren en stimuleren van dynamische geweerwedstrijden en is sinds haar oprichting aangesloten bij de KNSA. Jaarlijks organiseert en begeleidt zij vele DSR-wedstrijden (Dynamic Service Rifle). Verder leidt de APS baancommandanten van deelnemende verenigingen op, waardoor deze verenigingen ook veilig DSR-wedstrijden kunnen organiseren. Uit deze wedstrijden selecteert de APS de beste vijftig schutters voor deelname aan het Nederlands Kampioenschap. De APS en haar dynamische geweerdiscipline DSR zijn erkend door de KNSA.

Voor vragen over de APS kunt u zich wenden tot:
Marcel Zwarts - voorzitter
e-mail: voorzitter@aps-dsr.nl
telefoon: 06 2321 3212

De NPSA (Nederlandse Parcours Schutters Associatie) is de sportbond voor parcoursschieten in Nederland. De NPSA is de Nederlandse afdeling van de IPSC, de International Practical Shooting Confederation en is tevens aangesloten bij de KNSA, de bond waar alle Nederlandse sportschutters lid van zijn.

Parcoursschieten is een dynamische tak van schietsport, die wereldwijd beoefend wordt door jong en oud, man en vrouw, op binnen- en op buitenbanen. In 90 landen meten schutters zich regelmatig met elkaar in nationale en internationale wedstrijden. Parcours kan worden geschoten met handvuurwapens of geweer.

Voor vragen over de NPSA kunt u zich wenden tot:
Eduard Rodigas - voorzitter
e-mail: president@ipsc.nl