De winkels van WAAR krijgen een andere eigenaar

Culemborg, 20 april 2012 - De winkelformule WAAR krijgt een andere eigenaar. Een nieuwe onderneming die maatschappelijk verantwoord ondernemen tot de kernwaarden heeft benoemd, neemt het duurzame cadeauwinkelconcept over.

In Nederland zijn sinds de start in 2008 zeven winkels van WAAR geopend: in Amsterdam, Haarlem, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Nijmegen en Maastricht. WAAR is een duurzame cadeauwinkel die biologische producten, artikelen met een FSC keurmerk en producten van gerecycled materiaal biedt. Fairtrade is het belangrijkste uitgangspunt van WAAR. Niet alleen het assortiment is duurzaam en fairtrade, ook de winkels zijn zo duurzaam mogelijk gebouwd met bijvoorbeeld ecologische verf en spaarzame lampen. Wekelijks kopen duizenden consumenten hier cadeaus als het DIK design servies ontworpen voor Fair Trade Original door Piet Hein Eek, de Dopper (het duurzaam waterflesje) of de fairtrade chocolade van Tony's Chocolonely. WAAR is niet alleen een winkelformule maar ook het merk dat de groene tijdgeest op eigenzinnige wijze weerspiegelt.

De nieuwe eigenaar ziet in de huidige tijd veel kans om de verkoop van duurzame en fairtrade producten verder te laten groeien. Uit diverse onderzoeken blijkt dat de Nederlandse consument duurzamer wil leven en kopen en daar ook voor wil betalen. De ambitie is het huidige winkelbestand de komende jaren uit te breiden naar 20 winkels. De winkels, inclusief het personeel en de aangegane verplichtingen, vinden onderdak in een nieuwe onderneming Fair-Green Creatives BV, een bedrijf dat MVO tot een van de kernwaarden van de organisatie heeft benoemd. Door producten te verhandelen op een ethisch verantwoorde manier en volgens fairtrade criteria, wil het bedrijf ondernemers de kracht geven zich verder te ontwikkelen. Niet alleen in ontwikkelingslanden, maar ook ondernemers in het Westen die zich richten op het duurzaam produceren en verhandelen van goederen. Fair-Green Creatives BV is een dochteronderneming van Clement Holding.

Naast de koop van het winkelconcept WAAR neemt Clement Holding in een aparte BV ook activiteiten van Stichting FaiRSupport over, waaronder het leveren van retaildiensten aan de ruim 300 Wereldwinkels in Nederland. Ook de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels neemt activiteiten van Stichting FaiRSupport over. Dit betekent dat Stichting FaiRSupport per 1 juli a.s. wordt opgeheven, maar ook dat de kwaliteit en continuïteit in dienstverlening aan Wereldwinkels gewaarborgd is in nieuwe organisatievormen.

Voor nadere informatie over de overname kunt u contact opnemen met:
Suzanne van der Pijll
Schuttelaar & Partners
T 070 318 44 44
E svanderpijll@schuttelaar.nl

De komende tijd zal de nieuwe eigenaar zich uitsluitend op de overname richten. Op een later moment zal hij zijn plannen, ook richting de media, nader toelichten.

Schuttelaar & Partners B.V.