Free Record Shop Holding sluit boekjaar met positieve jaarcijfers.

Capelle aan den IJssel, 11 april 2012 - Free Record Shop Holding publiceert deze week haar omzet- en winstcijfers over boekjaar 2010/2011, dat eindigde op 30 september 2011.

Het boekjaar is afgesloten met een positief nettoresultaat van E 1,4 miljoen (vorig jaar E 2,2 miljoen).

Het bedrijf heeft te maken met een entertainment markt die voor wat betreft beeld en geluid een krimp doormaakt en zich tevens kenmerkt door een voortgaande verschuiving van fysieke naar (betaalde en onbetaalde) digitale content. De consolegame activiteiten hebben zich goed ontwikkeld, de entertainment winkels gaan meer aanvullende producten verkopen en aan de doorontwikkeling van de activiteiten op het terrein van Gifts en Lifestyle producten is in het boekjaar hard gewerkt, maar de resultaten daarvan zullen zich eerst in het huidige boekjaar laten zien.

Het boekjaar is beïnvloed door positieve en negatieve effecten van de voortgaande strategische heroriëntatie, waarbij de kantoorlocatie in Aartselaar (België) is gesloten en operationele afdelingen (voor de gehele Benelux) gerelateerd aan entertainment en Gifts/Lifestyle producten zijn gecentreerd op de bestaande kantoorlocatie in Breda (Nederland). Daarnaast zijn er winkels omgebouwd tot een andere formule binnen de groep, er zijn winkels gesloten vanwege de slechte prijs/kwaliteitsverhouding van de locatie of winkels zijn overgedragen aan andere partijen.

Het belang in de Expo organisatie is uitgebreid van 50% tot 80%, waardoor de cijfers van deze organisatie met ingang van 1 januari 2011 zijn opgenomen in de geconsolideerde cijfers. Mede hierdoor is het winkelpark per saldo toegenomen.

Het bruto-omzetresultaat is ten opzichte van het vorige boekjaar 4,5% gedaald door lagere omzetten en eenmalige herstructureringskosten, maar die daling is goed gemaakt door de gestegen overige bedrijfsopbrengsten, waardoor het bedrijfsresultaat iets hoger is dan dat van het vorige boekjaar.

Door de verschuiving van de productmix, onder andere in de richting van game soft- en hardware (lagere marge producten) en het on- en offline prijsbeleid van de concurrentie, blijft de procentuele marge binnen de onderneming onder druk staan.

Binnen de gehele groep hebben de activiteiten in België (Free Record Shop en Game Mania) het beter gedaan dan de activiteiten in Nederland.

Free Record Shop Holding B.V. behaalde met 343 eigen winkels (boekjaar 09/10: 337 winkels) en 88 franchise winkels (boekjaar 09/10: 39) en 953 samenwerkers (FTE's) (boekjaar 09/10: 1.036) een omzet van E 289 miljoen (boekjaar 09/10: 296 miljoen) en een positief nettoresultaat van E 1,4 miljoen (boekjaar 09/10: 2,2 miljoen). Het EBITDA bedroeg E 8,2 miljoen (boekjaar 09/10: 7,8 miljoen).
De solvabiliteit ultimo boekjaar was 43,6% (boekjaar 09/10: 43,7%).

Free Record Shop Holding BV