Cupido lijdt onder koortslip: helft Nederlanders zoent niet

Vrijwel alle Nederlanders zijn bekend met de koortslip, 40% heeft er zelf last van. Dit kan effect hebben op het sociale leven; vooral het liefdesleven lijdt eronder, blijkt uit onderzoek van Novartis, uitgevoerd door Panelwizard onder 1000 Nederlanders. 30% schaamt zich voor het hebben van een koortslip. Vooral vrouwen worden onzeker wanneer het virus toeslaat; een goede camouflage maakt hen zelfverzekerder. Novartis lanceert de eerste en enige koortslipcrème die geneest en bovendien camoufleert, Fenistil Penciclovir.

Vrouw sprint, man laat het op z'n beloop
Vrijwel alle vrouwen (97%) komen direct in actie bij de eerste tekenen van een koortslip. De mannelijke helft van het land is meer ontspannen en laat een beginnende koortslip vaker op zijn beloop. Als de koortslip toch doorzet, wordt snel actie ondernomen. De grootste groep (60%) brengt meteen een bezoek aan drogist of apotheek, een kwart speurt het internet af naar een remedie en eveneens 25% smeert direct iets op de lippen.

Feit of fabel? Weerstand op peil
Opvallend genoeg weten Nederlanders goed onderscheid te maken tussen feiten en fabels over de koortslip. De grootste groep pleit voor een goede weerstand ter preventie van het virus, ook wordt zo min mogelijk uit het glas van een ander gedronken om besmetting te voorkomen. "Een slechte weerstand, stress en blootstelling aan extreme weesomstandigheden zijn belangrijke 'triggers' voor een koortslip. Nederlanders blijken goed op de hoogte! Minder bekend is dat je een koortslipcrème bij de eerste verschijnselen - tinteling of een branderig gevoel - direct moet aanbrengen. Dan is de werking het meest effectief," aldus Lennart Kessels, Brand Manager van Novartis.

Liefdesleven beïnvloed
De koortslip kan effect hebben op het sociale leven van Nederlanders en lijkt vooral Cupido in de weg te staan. De helft van de Nederlanders zoent niet met iemand bij wie ze iets verdachts rondom de lippen zien en zoenen niet meer met een koortslip, bang anderen te besmetten (53%). Een eerste date stelt maar liefst 18% uit. Mannen zijn minder huiverig anderen te besmetten (45%) dan vrouwen (61%). Eén op de zes mannen blijft zoenen met een koortslip en drinken uit een glas van een ander vormt geen probleem (35%). Toch ontlopen vrouwen én mannen hun eigen partner of degene op wie ze een oogje hebben (10%).

Vrouwen op de gevoelige plaat
Een koortslip wordt door vrouwelijk Nederland ervaren als onaantrekkelijk (48%), evenals de witte kleur van de voorgaande Fenistil Penciclovir koortslipcrème (43%). Het gevolg? Een gevoel van onaantrekkelijkheid (62%) en schaamte (30%). Voor 30% van de vrouwen is een fotomoment met koortslip hoogst ongelukkig, zelfs een kwart ziet haar trouwdag met koortslip als meest slechtste timing. 75% van de vrouwelijke ervaringsdeskundigen verlangt naar een camouflerende koortslipcrème, vooral om zich minder gegeneerd en onzeker te voelen. Cupido krijgt zo weer kans raak te schieten; met een goede camouflage durven vrouwen een ander aan te spreken (35%).

Beautyweetjes gezocht
30% van de vrouwen is op zoek naar beautyweetjes om met een koortslip goed voor de dag te kunnen komen. "Er wordt nu regelmatig gegrepen naar camouflerende make-up om een koortslip te verdoezelen, want een koortslip laten zien is toch een drempel. Gelukkig kan het virus nu ook bestreden worden met een koortslipcrème met een genezende en ook camouflerende werking." aldus Kessels.

Over Fenistil Penciclovir Gekleurde crème
Fenistil Penciclovir Gekleurde crème is de eerste en enige genezende en bovendien camouflerende koortslipcrème. Het product versnelt de genezing, camoufleert de koortslip en verkort de duur van de pijn. Bovendien is Fenistil Penciclovir effectief in alle fasen van de koortslip. De crème bevat de bekende antivirale werkzame stof penciclovir en daarnaast een pigment dat past bij de kleur van de huid. Uit onderzoek (Kwalitatief Duits marketingonderzoek, Novartis, 2011) blijkt dat 73% een gekleurde koortslipcrème aan anderen zou aanbevelen.
Fenistil(R) Penciclovir 10mg/g crème is een geneesmiddel. Lees voor gebruik de bijsluiter. PQC 2012-096 KOAG 112-0412-0481

Informatie
Voor informatie, hoog resolutie beeldmateriaal of verzoeken kunt u contact opnemen met
PR STUNT, Renee Bartram, Renee@prstunt.nl of 020-626 1438
Novartis Consumer Health, Lennart Kessels, Lennart.kessels@novartis.com of 076-5330058

Onderzoek
In opdracht van Novartis voerde onderzoeksbureau Panelwizard in februari van 2012 een onafhankelijk onderzoek uit naar de ervaringen van het hebben van een koortslip onder vrouwelijk Nederland. Om ook de vergelijking tussen vrouwen en mannen te maken zijn ook enkele vragen aan mannen gesteld. In totaal participeerde 1082 respondenten aan het onderzoek. 546 mannen en 536 vrouwen. Qua representativiteit geldt de 'gouden standaard'. Aanleiding voor het onderzoek is de lancering van de eerste en enige koortslipcrème die geneest en bovendien camoufleert; Fenistil Penciclovir Gekleurde crème. In dat kader zijn de gewoontes en houdingen van Nederlanders ten aanzien van een koortslip onderzocht.

Over Novartis
Novartis biedt innovatieve oplossingen voor de gezondheidszorg die tegemoet komen aan de veranderende behoeften van patiënten en de samenleving. Het hoofdkantoor is gevestigd in Basel, Zwitserland. Novartis biedt een gediversifieerde portefeuille: innovatieve geneesmiddelen, oogzorg, kostenbesparende generieke geneesmiddelen, preventieve vaccins en diagnostische instrumenten, over-the counter- en gezondheidsproducten voor dieren. Novartis is de enige wereldwijde onderneming met leidende posities in deze gebieden. In 2011 heeft de Novartis Group een omzet van USD 58,6 miljard behaald, terwijl ongeveer USD 9,6 miljard werd geïnvesteerd in R&D binnen de Group. Novartis Group heeft ongeveer 124.000 FTE's en is actief in meer dan 140 landen over de hele wereld. Voor meer informatie kunt u terecht op http://www.novartis.com.

Het PR Bureau