Prominente Nederlanders: bezuinig niet verder op armsten

Actie [hashtag]jekrijgtwatjegeeft breidt zich uit

Prominente Nederlanders verenigen zich vandaag in een open brief, gepubliceerd via Metronieuws, met een oproep aan het kabinet om niet verder te bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking. "Ga niet de economische crisis te lijf door de steun aan de armsten af te knijpen," zeggen de ondertekenaars. "Daarmee schieten we in de eigen voet."

De ondertekenaars zijn bekend als artiest, via de omroep, bedrijfsleven en vanwege andere maatschappelijke functies. Onder andere Peter R. De Vries, Doutzen Kroes, Herman Wijffels, Dolf Jansen, Bert Koenders, Hadassah de Boer en Antoine Bodar zijn bezorgd over de dreigende verdere bezuinigingen op ontwikkelingssamenwerking: "Er zijn uitstekende morele redenen om niet te bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking. Nog steeds leven meer dan een miljard mensen in extreme armoede; zij moeten rondkomen van minder dan 70 eurocent per dag. Het is onaanvaardbaar dat de rijkste landen hun economische teruggang te lijf willen gaan door te korten op het bestrijden van extreme armoede en onrecht."

Maar ze waarschuwen ook tegen misplaatst cynisme: "Ontwikkelingssamenwerking heeft weinig te maken met het 'zomaar' weggeven van ons zuurverdiende geld. Het gaat om het investeren in een welvarende en duurzame toekomst: beter opgeleide mensen, beter ondernemersklimaat, een gezondere bevolking, gelijke kansen voor jongens en meisjes, het opkomen van een middenklasse, de keuze voor duurzaamheid etc. Investeren in ontwikkelingssamenwerking is investeren in de toekomst. Duurzame ontwikkeling is een wereldwijd belang. De vooruitgang die de afgelopen jaren is bereikt bewijst dat ontwikkelingssamenwerking werkt."

De ondertekenaars sluiten af met de vaststelling dat hierop bezuinigen een historische vergissing zou zijn en als een boemerang zal terugkomen. "Immers, Je Krijgt Wat Je Geeft."

Via de website www.jekrijgtwatjegeeft.nu kunnen sympathisanten tweets versturen aan de onderhandelaars van de coalitie-en gedoogpartijen. Daarnaast kan iedereen de actie delen op Facebook, of steunen met een retweet van berichten met de hashtag jekrijgtwatjegeeft. Met de hashtag RTsie roepen de organisatoren twitteraars op hun steun ook te uiten via zoveel mogelijk retweets. Hiermee lanceren de organisatoren een ludieke variant op bestaande twitterpetities, de REtweetsie.

Je Krijgt Wat Je Geeft is een actie van een breed collectief van ontwikkelings-en mensenrechtenorganisaties onder coördinatie van de vereniging Partos.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Ruud Huurman, persvoorlichter voor [hashtag]jekrijgtwatjegeeft: 06 5117 5316

Oxfam Novib