Huisstijlprijzen voor NRC en What Design Can Do

De huisstijlen van NRC, ontworpen door Thonik, en van de Stichting What Design Can Do, ontworpen door De Designpolitie, zijn beide bekroond met de Nederlandse Huisstijlprijs 2011: NRC in de categorie 'grote huisstijlen', What Design Can Do in de categorie 'kleine huisstijlen'. De bekendmaking en uitreiking van de prijzen - aan de ontwerpers en opdrachtgevers - vonden plaats tijdens GrafischPapierHier op zaterdag 19 november in Pakhuis De Zwijger in Amsterdam.

De huisstijl van NRC (ontwikkeld als campagne), werd fraai, passend en typografisch onderscheidend gevonden, in het bijzonder vanwege het gebruik van een guillemet (in Frankrijk in gebruik als aanhalingsteken) als bepalend element. Het vertelt volgens de jury precies waar het om gaat. De huisstijl van What Design Can Do lijkt op een campagne. Fel geel papier, botte Amerikaanse typografie en krassen met een viltstift (wel zorgvuldig uitgewerkt, met oog voor de kleinste details) vertellen precies wat de stichting beoogt.

Behalve de huisstijlen van NRC en What Design Can Do waren de huisstijlen van Design Academy Eindhoven (ontwerp The Stone Twins), Grand Theatre Groningen (G2K), het Ro Theater (75B) en de VPRO (eveneens Thonik) genomineerd voor de Huisstijlprijs 2011.

De Nederlandse Huisstijlprijs wordt georganiseerd door de Grafische Cultuurstichting, met medewerking van Antalis en Lenoirschuring, met steun van BNO/Pictoright en met instemming van de BNO (Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers). Mediapartners zijn Items en Print Buyer. Het juryrapport van de Nederlandse Huisstijlprijs 2011 staat over enkele dagen op de website van de Cultuurstichting - grafischecultuur.nl - en wordt onder andere bijgesloten bij het blad Print Buyer.

Geplaatst in:

Beeldmateriaal van de huisstijlen en de prijsuitreiking, volledig juryrapport e.d.: Alwin van Steijn - Grafische Cultuurstichting - 0653663800.

Jurering: Jan Brinkman (juryvoorzitter) - 0653183026.

Jury 2011
Jan Brinkman (ontwerper), juryvoorzitter
Jan van der Kooij (marketing manager Antalis)
Arie Lenoir (drukker - directeur Lenoirschuring)