Nederlander heeft geen idee van maandelijkse autokosten

Negen op de tien Nederlanders blijken geen goed beeld te hebben van wat zij maandelijks kwijt zijn aan hun auto. Dit blijkt uit het 'LeasePlan Instapweken Onderzoek' onder 1000 autobezitters. Terwijl het merendeel van de Nederlanders in een eigen auto rijdt, komt het vervoersmiddel in hun financiële planning maar beperkt voor. Slechts 13% van de ondervraagden blijkt maandelijks geld opzij te zetten voor het autogebruik.

Auto-eigenaren zeggen dat hun auto maandelijks gemiddeld 234,- euro kost. Maar uit het 'LeasePlan Instapweken Onderzoek' blijkt dat slechts 10% van de Nederlanders eigenlijk exact weet wat zij maandelijks aan kosten voor hun auto kwijt zijn. Het blijft dus vaak een kwestie van gokken. Leaserijders geven vaker aan op de hoogte te zijn van hun maandelijkse kosten dan personen met een eigen auto (63% vs. 45%). Ook de traditionele rolverdeling lijkt licht bevestigd te worden: mannen (49%) zijn iets beter op de hoogte van die exacte kosten dan vrouwen (42%).

Onvolledige rekensom kosten eigen auto
Volgens LeasePlan-woordvoerder Erik Staat liggen de kosten van een eigen auto in werkelijkheid veel hoger dan de trotse bezitters vaak denken. Staat: "Hier wreekt zich dat ondernemers en vooral zelfstandigen al snel allerlei kosten 'vergeten', zoals de kosten van afschrijving, incidentele reparatiekosten en kosten voor vervangend vervoer." Omdat het merendeel van de autobezitters (87%) niet structureel geld opzij zet, komt men dan ook regelmatig voor onplezierige verrassingen te staan.
Een kwart van de respondenten geeft aan zeker te zijn dat zij met leaseauto maandelijks 10-20% duurder uit zouden zijn. "En dit is een grote misvatting", aldus Staat, "want al het gemak en de zekerheid van leasen geeft slechts een klein maandverschil."

Mannen stappen vaker in auto dan vrouwen
Maar dat de auto een belangrijk vervoersmiddel is, moge duidelijk zijn: 44% van de ondervraagden stapt er dagelijks in. Dit zijn overigens vooral mannen: slechts 1 op de 3 vrouwen rijdt dagelijks auto. De automerken die we het meest tegenkomen op het Nederlandse wegennet zijn Opel, Ford en Volkswagen.

Van de autobezitters geeft 38% aan dat vrij autokeuze bij een eigen auto een belangrijk voordeel is ten opzichte van leasen. Leaserijders daarentegen waarderen vooral de optie van vervangend vervoer bij pech of onderhoud (26%) en de zekerheid over kosten (22%). "Ondanks de financiële zekerheid en de service bij een leaseauto merken we dat veel MKB'ers en ZZP'ers vaak nog onbekend zijn met deze voordelen. Dit geldt vooral voor veel vrouwelijke ondernemers, terwijl zij juist zoeken naar een hoge mate van zekerheid en gemak. Zij kiezen alsnog voor een eigen auto en kampen dus regelmatig met onverwachte kosten," voegt Staat toe. Om die reden is deze maand LeasePlan gestart met een grote voorlichtingscampagne gericht op het MKB, ondernemers en ZZP'ers. De boodschap: het onbezorgd leasen van een bedrijfsauto leasen is voordeliger dan je denkt.

Toelichting op het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door MediaXplain in opdracht van LeasePlan Nederland. In totaal werkten 1.000 autobezitters (netto; 48% man, 52% vrouw) aan het onderzoek mee.

Onderzoeksresultaten zijn te vinden in de bijlage.

Bij verspreiding of publicatie graag de bron LeasePlan Nederland gebruiken. Voor meer informatie over LeasePlan kunt u contact opnemen met:

LeasePlan Nederland N.V.
Erik Staat
T. (036) 527 1408
M. (06) 229 14 337
E-mail: erik.staat@leaseplan.nl
Internet: www.leaseplan.nl

Creative Venue, communicatieadvies en PR
Marianne Aalders
020) 452 5225
(06) 421 50 180
m.aalders@creativevenue.nl
www.creativevenue.nl

LeasePlan Nederland N.V.

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234