Startersproblematiek aanpakken met Klantgericht Bouwen

Klantgericht Bouwen, ook wel Collectief Particulier Opdrachtgeverschap genoemd, is een belangrijke trend aan het worden. Het is niet alleen een oplossing voor de stilliggende bouwprojecten, het is tevens een interessant antwoord op de problematiek rond starters op de woningmarkt. Veel gemeenten buiten de randstad kunnen starters moeilijk binnen hun grenzen houden. Door als gemeente Klantgericht Bouwen te faciliteren, komen zij tegemoet aan de wens van veel jonge mensen om 'Custom made' te wonen. Deze groep wil zelf bepalen hoe hun huis eruit ziet maar wel tegen een koopsom van beneden de twee ton. Juist daarom zijn ze geïnteresseerd in Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO).

Als je als gemeente starters aan je bindt, blijft de economie op pijl. Door starters met elkaar hun eigen huis te laten bouwen, blijft het betaalbaar. Belangrijk voordeel voor gemeenten: in een 'huis op maat' blijven mensen gemiddeld langer wonen. Als gemeente kun je je pro-actief onderscheiden door CPO aan te moedigen en te ondersteunen.

De vorm van klantgericht bouwen hangt af van belangen
Met Klantgericht Bouwen neemt de gemeente zelf de regie en maakt zij zich onafhankelijk van projectontwikkelaars die momenteel weinig initiatieven kunnen ontplooien. Enkele gemeenten hebben het succes van klantgericht bouwen reeds ondervonden. Voor velen is de inrichting ervan echter nog een vraagstuk. Want hoe vertaal je gemeentebelangen nu effectief naar een concrete inrichting van CPO?

Wat moeten gemeenten weten, kunnen en doen om Klantgericht Bouwen in hun gemeente mogelijk te maken? En hoe weten ze welke vorm het meest geschikt is voor hun specifieke situatie? De kennis over dit soort zaken ligt niet voor het oprapen. Daarom organiseert Balance op dinsdag 17 mei a.s. voor haar gemeentelijke opdrachtgevers een kennisbijeenkomst over klantgericht bouwen van 10.00 tot 15.00 uur in Stempels te Haarlem.

Keuzes maken op basis van gedegen kennis
De mogelijkheden, voorwaarden, successen en lessons learned van reeds succesvolle CPO-projecten worden toegelicht door ervaringsdeskundigen, waaronder: Jacqueline Tellinga, Arne Swart en Hans Middendorp. Tellinga is gebiedsontwikkelaar bij gemeente Almere en naaste medewerker van wethouder Adri Duivesteijn. Swart is projectleider bij Almere Poort, één van de meest succesvolle projecten voor klantgericht bouwen en Middendorp is business consultant Ruimtelijke Ontwikkeling en begeleidt projectmanagers klantgericht bouwen op projecten in Almere, Woerden en Apeldoorn.

CONTACT
Wilt u meer informatie of een interview met één van onze experts? Of wilt u aanwezig zijn bij deze bijeenkomst? Neem dan contact op met Céline van der Peet, communicatieadviseur bij Balance - Advies, Projecten, Interim via telefoonnummer: 020-6763993 / e-mail celinevanderpeet@balance.nl

ACHTERGRONDINFORMATIE

Ervaringsdeskundigen
Jacqueline Tellinga is gebiedsontwikkelaar bij gemeente Almere en initiator van het Homeruskwartier te Almere Poort. Het voorbeeld project in Nederland op het gebied van Klantgericht Bouwen. Zij is auteur van de boeken 'De Grote Verbouwing' over de herstructurering van naoorlogse woonwijken en 'Heilige Huisjes' waarin bewoners als opdrachtgevers optreden bij woningbouwontwikkeling. Zij heeft aan de wieg gestaan van de ontwikkelingen rondom Klantgericht Bouwen en is momenteel dé expert binnen de overheid op dit onderwerp.

ing. Arne Swart is projectmanager Homeruskwartier bij gemeente Almere via Balance. In het Homeruskwartier is een speciale vorm van particulier opdrachtgeverschap toegepast. In totaal worden ca 325 woningen gerealiseerd in combinatie met ca. 15.000 m2 voorzieningen waaronder twee scholen. Hij is ook verantwoordelijk voor het project Europakwartier in gemeente Almere wat zich momenteel in de 1e fase bevindt van de uitgifte van gronden. Hier worden in totaal 3.000 woningen gebouwd met ca. 115.000 m2 commerciële en maatschappelijke voorzieningen. De wijken hebben een totale investeringssom van ca. 70 mln euro. Arne Swart is opdrachtgever naar ingenieursbureaus en aannemers voor alle infrastructurele projecten in de openbare ruimte.

Dr. ir. Hans Middendorp is business consultant Ruimtelijke Ontwikkeling en begeleidt projectmanagers klantgericht bouwen op projecten in Almere, Woerden en Apeldoorn. Als expert op het gebied van klantgericht bouwen deelt hij regelmatig zijn kennis en ervaring met de media: Bouw met elkaar je eigen huis (Cobouw, 11 april 2011), Maak bewoners eigenaar van bouwprojecten (Gemeente.nu, 2 maart 2011), Bouw klantgericht met particulieren (Cobouw, 13 januari 2011) of bijvoorbeeld Lege rijtjeshuizen (RePublic, 16 november 2010).

Balance
De kennisbijeenkomst wordt aangeboden door Balance - Advies, Projecten, Interim. Balance heeft veel ervaring met gemeentevraagstukken. Al ruim 15 jaar leveren wij advies en ervaren interimprofessionals. Balance volgt continu de nieuwste ontwikkelingen binnen de Ruimtelijke Ontwikkeling en verkent de implicaties ervan voor de praktijk. Kijk voor meer informatie over de dienstverlening van Balance op www.balance.nl.

Balance