In moeizame markt noteert Free Record Shop Holding positieve cijfers

Capelle aan den IJssel, 1 maart 2011 - Free Record Shop Holding publiceert deze week haar omzet- en winstcijfers over boekjaar 2009/2010, dat eindigde op 30 september 2010.

Waar zij vorig jaar nog een negatief resultaat (- E 1,2 miljoen) moest noteren, kon dit boekjaar worden afgesloten met een positief winstcijfer van ruim E 2,2 miljoen. Het verlies van vorig boekjaar werd sterk beïnvloed door de uitvoering van het herpositioneringplan binnen de onderneming.

Het positieve resultaat van afgelopen boekjaar is onder andere te danken aan de lagere kosten door de sluiting van het vanLeest hoofdkantoor in Eindhoven en de gecentraliseerde aanpak van stafdiensten als gevolg van het herpositioneringplan. Ondanks de dalende omzetten binnen de verschillende formules is het bruto-omzetresultaat met bijna 5% gestegen.

Door de verschuiving van de productmix, onder andere in de richting van game soft- en hardware (lagere marge producten) en het on- en offline prijsbeleid van de concurrentie, blijft de procentuele marge binnen de onderneming onder druk staan.

Daar waar bij Free Record Shop Nederland sprake is geweest van een omzetdaling, heeft Free Record Shop België een significante omzetstijging laten zien. De positie van Free Record Shop in België is verder versterkt door uitbreiding van 10 winkelpunten op de diverse voormalige Sonica/Extrazone locaties.

De webwinkels www.freerecordshop.nl en www.freerecordshop.be hebben een omzetstijging gerealiseerd van ruim 44%.

In november 2009 is een belang van 50% in de franchisegever van de franchiseketen EXPO (cadeauartikelen) genomen.

Free Record Shop Holding B.V. behaalde met 335 eigen winkels (boekjaar 08/09: 321 winkels) en 41 franchise winkels (boekjaar 08/09: 37) en ruim 1.573 samenwerkers (boekjaar 08/09: 1853) een omzet van E 296 miljoen (boekjaar 08/09: 300) en een positief resultaat van E 2,2 miljoen. Het EBITDA bedroeg E 7,8 miljoen. De solvabiliteit ultimo boekjaar is 42,7%. Gedurende het boekjaar is voor E 7 miljoen geïnvesteerd in materiële vaste activa.

Free Record Shop Holding BV