Unie KBO stapt in bridgediensten op internet

De internetclub StepBridge, de grootste bridgeclub in Nederland, komt met een exclusieve competitie voor de Unie KBO, met ruim 200.000 leden de grootste ouderenorganisatie van Nederland. Dit zijn de Nederlandse Bridge Bond en de Unie KBO overeengekomen. Deze samenwerking is een van de resultaten van de actie 'meer 45 plussers gaan sporten' van NOC-NSF. De Unie KBO is daarin een belangrijke gesprekspartner.

StepBridge is een bridgeclub op internet waar de sociale component erg belangrijk is. Net als bij een gewone bridgeclub speel je er met een partner, maar die vind je op internet. Op internet speelt afstand geen rol. Kind, kleinkind, verre vriend of een onbekende, iedereen kan inloggen en elkaar ontmoeten. Op deze manier worden afstanden makkelijk overbrugd. Alleen maar chatten heeft vaak wat onbevredigends, maar rondom een enerverend spel als bridge is het heel natuurlijk.

Stella Salden, directeur Unie KBO: 'Moderne media zoals internet, worden steeds meer gebruikt door veel ouderen. Het is interessant om te kijken of en hoe internet een aanvulling wordt op het gewone netwerk van ouderen. Juist omdat ouderen soms minder uithuizig willen of kunnen zijn kan internetbridge voor deze leden een uitkomst zijn.'

De Nederlandse Bridge Bond onderbouwt steeds meer de claim dat bridgen mensen actief en bij de pinken houdt. Gijs van der Scheer (directeur NBB): 'Er komen steeds meer wetenschappelijke publicaties die aantonen dat bridge je sociaal actief houdt. Bridge in Nederland is ook ontzettend populair onder ouderen. Zo is de samenwerking met de Unie KBO ontstaan. Met de Unie KBO zijn we trots op het aanbod dat ontwikkeld is.'

Geplaatst in:

De Unie KBO is de grootste seniorenorganisatie van Nederland met 200.000 leden en heeft een netwerk van meer dan 60.000 vrijwilligers die zich samen inzetten op lokaal, provinciaal en nationaal niveau. De KBO biedt hulp en geeft advies op diverse terreinen, zoals bij het invullen van belastingformulieren en in probleemsituaties. Ook worden talloze activiteiten georganiseerd op het gebied van ontspanning, reizen, opleidingen, enzovoort. Het behartigen van de belangen van senioren, vitaal of kwetsbaar, bij overheid, instellingen en bedrijfsleven is een belangrijke taak. De Unie KBO zet zich in voor een blijvende actieve rol van senioren in de samenleving.

De Nederlandse Bridge Bond (NBB) heeft ongeveer 1050 verenigingen met in totaal ruim 115.000 deelnemers. Het is daarmee de vierde teamsport van Nederland. (Opgave NOC-NSF)
StepBridge is de internet bridgeclub van de NBB. Zo'n 9.000 leden zijn aangesloten bij StepBridge. Op StepBridge kun je bridgen wanneer je maar wilt, elk uur van de dag , onafhankelijk van een plek. StepBridge overbrugt afstanden.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Stella Salden, directeur Unie KBO, tel: 073-6123475 of met Gijs van der Scheer, directeur van de NBB, tel: 030-2759915

Unie KBO