Jan Terlouw is schrijver met sterkste reputatie

Jan Terlouw is onder de Nederlandse bevolking de schrijver met de sterkste reputatie. Carry Slee en Harry Mulisch zijn de nummers twee en drie op de ranglijst. Bol.com is het sterkste merk van de Nederlandse boekenbranche. Dit blijkt uit een grootschalig merkenonderzoek door Hendrik Beerda Brand Consultancy waarvoor 1250 Nederlanders zijn ondervraagd.

'Jan Terlouw wordt in alle lagen van de bevolking zeer gewaardeerd en dan vooral onder mensen ouder dan 30 jaar. Onder vrouwen is Carry Slee weliswaar favoriet, maar ook bij hen is Jan Terlouw een gevierd schrijver', verklaart merkadviseur Hendrik Beerda.

Bol.com is het sterkste merk van de boekenbranche
Bij een vergelijking van de reputatie van personen en organisaties die actief zijn in de boekensector blijkt Bol.com de sterkste positie te hebben. Bruna en De Slegte staan op de tweede en derde positie op de ranglijst van boekverkopers met een sterke naam. Selexyz is slechts bij een klein deel van de bevolking bekend. Bol.com heeft een veel sterkere reputatie dan de Nederlandse schrijvers.

Kinderboekenweek populairder dan Boekenweek
Opvallend is de sterke positie van de Kinderboekenweek. Deze promotieperiode voor het kinderboek heeft zelfs een sterkere naam dan de Boekenweek. Alleen onder hoogopgeleiden is de Boekenweek net iets populairder dan de Kinderboekenweek. De waardering voor de twee andere boekevenementen met nationale bekendheid - het Boekenbal en de Maand van het Spannende Boek - blijkt beperkt te zijn.

Literaire prijzen zijn onzichtbaar
Van de tientallen prijzen die de boekensector kent, zijn slechts zeven enigszins bekend bij de Nederlandse bevolking. Ook onder de fervente boekenkopers is de bekendheid van de meeste boekenprijzen gering. De Gouden Griffel, die jaarlijks wordt uitgereikt voor het best geschreven kinderboek, is de prijs met de sterkste reputatie. 'Kennelijk maken de activiteiten die zich richten op het lezende kind de meeste indruk, gezien de sterke positie van de Gouden Griffel en de Kinderboekenweek', aldus merkadviseur Hendrik Beerda.

Uitgeverijen spelen geen rol van betekenis
Ondanks dat Nederland een enorm aantal uitgeverijen kent, komen deze bedrijven niet voor in de top-10 van sterkste merken in de boekensector. 'Boekenkopers maken hun keuze op basis van de schrijver en de titel. Tot nu toe is het nog geen enkele Nederlandse uitgeverij gelukt om in dit keuzeproces een rol van betekenis te spelen', verklaart Hendrik Beerda. Kluwer en A.W. Bruna zijn de meest gerenommeerde uitgevers volgens het onderzoek.

Top-10 van Nederlandse schrijvers met de sterkste reputatie

1. Jan Terlouw
2. Carry Slee
3. Harry Mulisch
4. Maarten 't Hart
5. Kluun

6. Kees van Kooten
7. Hella S. Haasse
8. Heleen van Royen
9. Paul van Loon
10. Ronald Giphart


Onderzoek onder 1.250 respondenten
In het onderzoek zijn 1.250 respondenten in twee fases ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid onderzocht van alle schrijvers, boekillustrators, boekwinkels, boekevenementen, boekenclubs, literaire prijzen en uitgeverijen. Daarna is voor de 50 bekendste namen in detail navraag gedaan naar de merkkracht, persoonlijkheid, prestatie en groeipotentie. De onderzoeksgroep is representatief voor de Nederlandse bevolking boven 18 jaar.


Bijlage: Top-50 van sterkste merken in de Nederlandse boekensector

1. bol.com
2. Kinderboekenweek
3. Dick Bruna
4. Bruna (boekwinkelketen)
5. Boekenweek
6. Jan Terlouw
7. Carry Slee
8. De Slegte
9. Harry Mulisch
10. Gouden Griffel
11. Maarten 't Hart
12. Kluun
13. Kees van Kooten
14. Primera
15. Adriaan van Dis
16. Kluwer
17. Hella S. Haasse
18. Heleen van Royen
19. ECI
20. A.W. Bruna (uitgeverij)
21. Noordhoff Uitgevers
22. Paul van Loon
23. Ronald Giphart
24. Saskia Noort
25. De Bezige Bij
26. Boekenbal
27. Connie Palmen
28. AKO Literatuurprijs
29. P.C. Hooft-prijs
30. Leon de Winter
31. Geert Mak
32. Arnon Grunberg
33. AKO
34. Cees Nooteboom
35. Kluitman
36. J.M. Meulenhoff
37. NS Publieksprijs
38. Gouden Penseel
39. Maand van het Spannende boek
40. Selexyz
41. Querido
42. Libris Literatuurprijs
43. Simone van der Vlugt
44. De Arbeiderspers
45. Lemniscaat
46. Esther Verhoef
47. THE READ SHOP
48. Gouden Strop
49. Prometheus
50. De Geus

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Hendrik Beerda: 06 - 51 05 49 09 of mail@hendrikbeerda.nl.

Hendrik Beerda Brand Consultancy

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234