1 op de 4 millenials kiest reisbestemming puur voor de social media 'likes'

- Expedia onthult welke 5 typen vakantiefoto's de grootste irritatie opwekken

- Bijna een kwart van de ondervraagden vindt het belangrijk dat een reisbestemming 'fotogeniek' is voor social media

- 1 op de 7 Nederlandse jongeren post nepfoto's op vakantie; 1 op de 3 post vakantiefoto's puur met het doel anderen jaloers te maken

AMSTERDAM, 20 oktober 2017 /PRNewswire/ -- Met de zomer achter de rug onthult Expedia, 's werelds grootste full-service online reisbureau, vandaag i.s.m. Ruigrok NetPanel haar onderzoek naar hoe jongeren omgaan met vakantiefoto's op social media. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat het oproepen van jaloezie een belangrijke factor is bij het delen van vakantiefoto's op social media. Om dit doel te bereiken willen ze ver gaan. Zo geeft bijna een kwart van de ondervraagden aan dat zij bij het zoeken naar een reisbestemming al in overweging nemen of ze er interessante foto's voor social media kunnen maken, en gaat 1 op de 7 zelfs zo ver dat ze op vakantie nepfoto's plaatsen.

http://photos.prnewswire.com/prnvar/20110121/SF33870LOGO-b [http://photos.prnewswire.com/prnvar/20110121/SF33870LOGO-b ]

Alles voor de likes

Bijna de helft van de ondervraagden geeft aan dat zij naar social media keren voor reisinspiratie. De reisavonturen van vrienden spelen dus een grote rol in het beslissen van een bestemming, maar ook bloggers en influencers die hun vakantiefoto's op social media delen dragen hieraan bij. Niet toevallig lijkt social media soms vol te staan met vakantiefoto's: bijna 25% van de ondervraagden geeft toe dat ze zich bij de keuze van een vakantiebestemming al afvragen of ze er mooie foto's kunnen delen op social media. Waarom dit zo belangrijk is? 1 op de 3 ondervraagden deelt vakantiefoto's puur om jaloezie bij hun volgers na te jagen. En dat lukt ze behoorlijk goed: meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan weleens jaloers te zijn bij het zien van vakantiefoto's. Dit kan ook een reden zijn waarom sommige jonge vakantiegangers (14%) hun foto's manipuleren voor de meeste likes. Zo fotoshoppen zij zichzelf bijvoorbeeld voor een monument of verwijderen ze toeristen in de achtergrond.

Ingrediënten voor de perfecte vakantiefoto

Ook onderzocht Expedia welke vakantiekiekjes [https://inspiratie.expedia.nl/internationale-selectie/8x-populairste-instagram-locaties-ter-wereld/] het meeste aanspreken. Natuur (64%), unieke locaties (58%), cultuur (41%) en verre vakantiebestemmingen (38%) doen het goed op social media. Voor mannen is ook humor een bonus (31%), terwijl dit voor vrouwen minder belangrijk is (24%). Zij beweren eerder op zoek te zijn naar 'echtheid' in een vakantiefoto (38%). De minst belangrijke factor van een vakantiefoto was volgens de ondervraagden een 'professionele uitstraling'. Reisfotografen hoeven zich over concurrentie voorlopig dus geen zorgen te maken.

5 vakantiefoto's die je maar je beter niet kunt plaatsen

Niet alle vakantiefoto's staan garant voor likes. Zo zocht Expedia ook uit welke vakantiefoto's onder jongeren de meeste ergernis veroorzaken. Wat blijkt: die fotosessie van je bord pasta, poke-bowl, sushi of English Breakfast kun je maar beter achterwege laten, want het roept behoorlijk veel irritatie op. De 5 meest irritante vakantiefoto's zijn als volgt:


1. Foto's van eten
2. 'Hotdog' benen
3. Yoga-houdingen
4. Springfoto's
5. Foto's van alcoholische consumpties
Social Media-bubbel?

Het rapport geeft aan dat jongeren ook op vakantie in een 'social media-bubbel' leven en hun leven onveranderd blijven delen. Rene Nieuwmans, Head of Commercial Central Europe bij Brand Expedia, adviseert reizigers om ook eens de smartphone neer te leggen en een bestemming echt te ervaren: "Reizen gaat niet alleen om het vastleggen op foto's, maar ook om het maken van mooie herinneringen. Expedia helpt mensen op weg en moedigt ze aan om zoveel mogelijk te verkennen en beleven." Al kan social media een goede inspiratiebron zijn, moet je kritisch omgaan met de content: "De mooiste vakantiekiekjes in je tijdlijn zijn vaak van allerlei filters voorzien en soms is er zelfs flink aan gesleuteld in Photoshop. Meer dan de helft van de ondervraagden in ons rapport vertelde ons hoe vervelend ze het vinden als een bestemming er niet blijkt uit te zien zoals de foto's op social media."

Over het onderzoek

Het kwantitatieve onderzoek is online uitgevoerd door Ruigrok NetPanel in opdracht van Expedia. De doelgroep voor dit onderzoek bestaat uit social-mediagebruikers van 18 t/m 34 jaar die gebruik maken van Facebook, Instagram, Snapchat of YouTube. De steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. In totaal hebben 1.046 Nederlandse jongeren de vragenlijst helemaal ingevuld.

Over Expedia.com

Expedia.nl [https://www.expedia.nl/]® is één van 's werelds grootste full-service reiswebsites, die miljoenen reizigers per maand helpt hun reizen eenvoudig te plannen en boeken. Expedia.nl streeft ernaar de nieuwste technologie en breedste selectie van topbestemmingen, betaalbare vliegtickets, hotelaanbiedingen, autoverhuur, bruiloften op locatie, cruisedeals en lokale activiteiten, attracties, diensten en reisapps te bieden. Met de Prijsgarantie kunnen klanten van Expedia.nl profiteren van de beste online beschikbare tarieven voor alle soorten reizen.

© 2017 Expedia, Inc. Alle rechten voorbehouden. Expedia en het vliegtuiglogo zijn handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken van Expedia, Inc. in de VS en/of andere landen. Andere hier vermelde namen van bedrijven en producten zijn mogelijk het eigendom van hun respectieve eigenaars CST # 2029030-50.

Logo - http://photos.prnewswire.com/prnh/20110121/SF33870LOGO-b [http://photos.prnewswire.com/prnh/20110121/SF33870LOGO-b]

CONTACT: Meer informatie, Lisa Nederveen, a-lnederveen@expedia.com, T: +44 (0) 20 3194 5245, M: +44 (0) 77 6672 0353

Web site: http://www.expedia.com/

PR Newswire

Dit persbericht is via ANP Pers Support naar internationale (vak en online) media gestuurd. Heb je nieuws voor buitenlandse journalisten? Bekijk dan onze mogelijkheden of neem contact met ons op.

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234