Make Sense-campagne: het vijfde jaar wordt in heel Europa gevierd

BRUSSEL, September 18, 2017 /PRNewswire/ --


- De Make Sense-campagne viert in heel Europa de vijfde bewustwordingsweek voor
hoofd-halskanker  
- Om dit vijfde jaar te markeren, is het thema van de campagne het ondersteunen van
overlevers  
- Ongeveer 60% van de mensen met hoofd-halskanker blijkt bij de diagnose te lijden aan
een lokaal uitgezaaide aandoening


Vandaag kondigt de EHNS (European Head and Neck Society) de start aan van de vijfde editie van de jaarlijkse bewustwordingsweek voor hoofd-halskanker, de Make Sense-campagne. In heel Europa worden activiteiten georganiseerd die zijn gericht op het vergroten van het bewustzijn over hoofd-halskanker; het belang van een vroege diagnose benadrukken en zich richten op onvervulde behoeften bij overlevers van kanker.

(Logo: http://mma.prnewswire.com/media/556936/EHNS_Logo.jpg )

(Logo: http://mma.prnewswire.com/media/556937/Make_Sense_Campaign_Logo.jpg )

Hoofd-halskanker kan slopend zijn en de agressieve aard ervan kan van invloed zijn op tot acht gebieden in het hoofd en de hals. Het is de zevende meest voorkomende vorm van kanker in Europa; elk jaar krijgen meer dan 150.000 nieuwe patiënten deze diagnose te horen. Het is voor mannen twee- tot driemaal waarschijnlijker om hoofd-halskanker te ontwikkelen, hoewel de incidentie bij vrouwen toeneemt. Om te overleven is het van essentieel belang dat vroege tekenen en symptomen van de kanker kunnen worden geïdentificeerd. Het is namelijk gebleken dat 80 tot 90% van de patiënten met hoofd-halskanker bij wie de ziekte in een vroeg stadium wordt gediagnosticeerd en behandeld, overleeft. Het bewustzijn onder het grote publiek blijft laag, ondanks een significante toename in het aantal overlevenden na vroege behandeling. De algehele resultaten voor patiënten zijn echter nog niet dienovereenkomstig verbeterd, zodat hiervoor meer inspanningen nodig zijn.

"Hoofd-halskanker is een complexe aandoening en via de Make Sense-campagne brengen we de hoofd-halsgemeenschap in Europa samen en stimuleren we het voortdurend werken aan betere resultaten voor patiënten," zegt professor René Leemans, voorzitter van de EHNS en professor en afdelingshoofd van de afdeling KNO-heelkunde/Hoofd-halschirurgie van het VUMC in Amsterdam. "We zien dat nieuwe aanvullingen in het aanbod van behandelingen goede hoop bieden, maar moeten ons ook realiseren dat het ondersteunen van patiënten die deze agressieve vorm van kanker overleven, eenzelfde vastberaden multidisciplinaire benadering op de lange termijn vereist."

Deze week vinden in heel Europa activiteiten plaats die zijn gericht op het bieden van betrouwbare en up-to-date informatie over hoofd-halskanker om een optimale diagnose, behandeling en zorg bij overleving te waarborgen.

Voor meer informatie over de activiteiten die worden georganiseerd, gaat u naar: http://www.makesensecampaign.eu en klikt u op de interactieve kaart met evenementen.

Resultaten campagne We zijn er trots op de campagne voor het vijfde jaar in Europa te organiseren. Teams over het hele continent werken onvermoeibaar aan het vergroten van het bewustzijn en het op tijd bieden van relevante informatie en materialen aan hen die deze het meest nodig hebben. Dit wordt gedaan via verschillende lokale activiteiten.

"We zijn enorm trots op alles wat we in de afgelopen vier jaar met de campagne hebben bereikt, waaronder onder andere het screenen van meer dan 35.000 mensen in 592 algemeen toegankelijke klinieken in heel Europa en het verzorgen van drie strategische bijeenkomsten met het Europees Parlement", zegt Dr. Sat Parmar, maxillofaciaal/hoofd-hals-consultant bij het Queen Elizabeth-ziekenhuis in Birmingham in het Verenigd Koninkrijk. "Onze partnerschappen in heel Europa vormen het fundament van ons succes; het is inspirerend om de grote motivatie en stimulans bij de mensen te zien. Zonder hen zouden we lang niet zoveel mensen kunnen bereiken. We zijn er klaar voor om van het vijfde jaar het beste en grootste jaar te maken."

Over de Make Sense-campagne De Make Sense-campagne, opgezet door de EHNS (European Head and Neck Society), is gericht op het creëren van bewustzijn over hoofd-halskanker en het uiteindelijk verbeteren van de resultaten voor patiënten met deze aandoening. Dit doen we door:


- educatie over het voorkómen van de aandoening;
- te werken aan begrip van de tekenen en symptomen van de aandoening;
- het aanmoedigen van eerder hulp zoeken, vroege diagnose en doorverwijzing.


De activiteiten voor dit jaar omvatten een evenement in het Europees Parlement, een sessie bij het vierde congres van de European ORL-HNS en een conferentie waarbij belanghebbenden samenkomen voor een discussie over de status van hoofd-halskanker in Europa. Voor meer informatie over onze evenementen en activiteiten gaat u naar: http://www.makesensecampaign.eu

De Make Sense-campagne wordt gesteund door Merck, Boehringer Ingelheim, Norgine en Bristol-Myers Squibb.

Over de EHNS De EHNS (European Head and Neck Society) is een internationale non-profit-organisatie die is gevestigd in België. De EHNS bestaat uit personen, nationale en multinationale organisaties en aangesloten onderzoeksgroepen die zich richten op onderzoek, training en behandeling op het gebied van hoofd-halskanker in heel Europa. Personen van over de hele wereld zijn ook welkom om zich aan te melden voor het lidmaatschap. De intentie van de EHNS is het stimuleren van de uitwisseling van kennis op alle gebieden van neoplastische aandoeningen van hoofd en hals en het promoten van de hoogste standaarden op het gebied van onderzoek, educatie en training, het voorkómen van de aandoeningen en patiëntenzorg. Voor meer informatie over de organisatie gaat u naar: http://www.ehns.org

Over hoofd-halskanker Hoofd-halskanker is een manier om de vormen van kanker te beschrijven die zich in de hoofd- en de halsstreek voordoen, waaronder die aan de binnenzijde van mond en tong ('mondholte'), de keel ('farynx') en de stembanden ('larynx') waarbij de ogen, hersenen, oren en de slokdarm worden uitgesloten. Dit soort kanker begint meestal in de plaveiselcellen die de vochtige slijmvliezen in het hoofd en de nek afdekken, zoals in de mond, de neus en de keel.



Contactpersonen:
Edward Brightman
+44(0)-20-3595-2430
secretariat@makesensecampaign.eu


Karley Ura
+44(0)-20-3595-2415
secretariat@makesensecampaign.eu




 



Photo:
http://mma.prnewswire.com/media/556936/EHNS_Logo.jpg



http://mma.prnewswire.com/media/556937/Make_Sense_Campaign_Logo.jpg




PR Newswire

Dit persbericht is via ANP Pers Support naar internationale (vak en online) media gestuurd. Heb je nieuws voor buitenlandse journalisten? Bekijk dan onze mogelijkheden of neem contact met ons op.

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234