Insectenburgers uit de regio

QUAKENBRÜCK, Duitsland, September 15, 2017 /PRNewswire/ --

FOOD2020 als springplank voor start-up-onderneming uit Osnabrück

FOOD2020 staat voor een toekomstgerichte voedingsindustrie. Het succesvolle INTERREG VA-samenwerkingsproject loopt al sinds het jaar 2015. Het doel is de Nederlands-Duitse samenwerking tussen bedrijven en onderzoeksinstellingen te bevorderen. Vele ondernemingen kregen daardoor al de mogelijkheid nieuwe technologieën en innovaties (verder) te ontwikkelen.

Het bedrijf "Bugfoundation" heeft die kans gebruikt en profiteert binnen een innovatieproject van de goede samenwerking. De in 2014 in Osnabrück opgerichte start-up houdt zich bezig met de ontwikkeling en productie van voedingsmiddelen die insecten bevatten. Met de "Bux-Burger", waarvan de burger voor tot 43 procent uit buffalowormen bestaat, laten de jonge ondernemers Baris Özel en Max Krämer zien, welk potentieel deze producten bieden.

De consumptie van insecten kan vanwege een hoog eiwit-, vitamine- en mineralengehalte een waardevolle bijdrage aan de volksgezondheid leveren. Zeer efficiënte kweek- en productiemethoden garanderen de duurzaamheid in de waardeketen. Insectenproducten bieden een goed alternatief voor bestaande dierlijke producten. Voor 30 procent van de wereldbevolking behoort de consumptie van insecten al tot de dagelijkse voeding. Niettemin zijn de producten in Noordwest-Europa niet erg populair. De start-up "Bugfoundation" gebruikt FOOD2020 als platform om alle twijfel een einde maken. Dit doen zijn door de consumenten rechtstreeks aan te spreken. Met succes: in Nederland en België behoort de onderneming met de "Bux-Burger" tot een van de eerste insectenverwerkende bedrijven. Restaurants, cateraars en kleinere supermarkten verkopen deze unieke producten inmiddels in Brussel, Amsterdam, Utrecht, Groningen, Eindhoven, Den Haag en Maastricht.

Door FOOD2020 is het gelukt op de lastige Europese markt door te dringen. Ook zijn de eerste veelbelovende producten op basis van insecten gerealiseerd. Nog dit jaar wordt de "Bux-Burger" in het assortiment van de Nederlandse Metro opgenomen. Andere landen in Europa zouden snel kunnen volgen, want de EU toetst momenteel een verordening op dit gebied. Het innovatieproject voor de productie van levensmiddelen die insecten bevatten is slechts één voorbeeld van hoe FOOD2020 de voedingsindustrie in de Nederlands-Duitse grensregio helpt innoveren. Dat start-up-onderneming "Essento" uit Zürich ontwikkelde tegelijkertijd insectenhoudende producten, die onder andere via de Zwitserse supermarktketen Coop worden verkocht.

FOOD2020 wordt in het kader van het INTERREG-programma Deutschland-Nederland georganiseerd en door de Europese Unie, het MWEIMH NRW, de Niedersächsische Staatskanzlei, het Nederlandse ministerie van Economische Zaken plus en provincies Drenthe, Flevoland, Fryslân, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Brabant en Overijssel medegefinancierd.

Foto is beschikbaar via epa european pressphoto agency (http://www.epa.eu)

Meer informatie:

Contact:
DIL Deutsches Institut für Lebensmitteltechnik e.V.
Contactpersoon: Christian Kircher
Telefoon/Phone: +49(0)5431-183-0