Vrouwen in tech voelen zich al tijdens de recruitment-fase buitengesloten

AMSTERDAM, 15 mei 2019 /PRNewswire/ -- Wereldwijd onderzoek van Booking.com toont aan dat 48% van de Nederlandse vrouwen die werkzaam zijn in de tech-sector gendervooroordelen al tijdens de sollicitatieprocedure beschouwt als een barrière om de tech-sector te betreden.

Hoewel de branche al de nodige inspanningen heeft verricht om het aantal vrouwen en minderheden in de tech-industrie te vergroten, toont het onderzoek aan dat vrouwen al tijdens het sollicitatieproces ervan weerhouden kunnen worden om überhaupt te solliciteren naar functies in de tech-sector.

Daarnaast zorgen functiebeschrijvingen ervoor dat vrouwen ervan afzien te solliciteren naar niet-technische functies binnen de tech-sector. Meer dan de helft (51%) van de Nederlandse vrouwen zegt dat dergelijke beschrijvingen niet met vrouwen als doelgroep zijn opgesteld.

Wanneer aan de respondenten die werkzaam zijn in de technologiesector gevraagd wordt naar hun carrièremogelijkheden, geeft meer dan de helft van de Nederlandse vrouwen (54%) aan dat ze het gevoel hebben dat ze aan elke functie-eis van een vacature moeten voldoen, terwijl mannen eerder promotie krijgen op basis van hun toekomstige potentieel. Een even groot aantal (54%) vindt dat de houding en het gedrag dat bij mannelijke collega's als positief ervaren wordt, bij vrouwen als negatief wordt gezien. Bijna de helft (49%) van de Nederlandse vrouwen vindt dat ze onvoldoende kansen krijgen voor loopbaanontwikkeling of leidinggevende functies.

OVER BOOKING.COM

Bij Booking.com verbinden we reizigers met de grootste keuze wereldwijd van geweldige plekken om te verblijven. De Booking.com-website en mobiele apps zijn beschikbaar in 43 talen, bieden meer dan 28 miljoen gerapporteerde listings, inclusief meer dan 5,8 miljoen vermeldingen van huizen, appartementen en andere unieke accommodaties en dekken meer dan 148.000 bestemmingen in 229 landen en gebieden over de hele wereld. Dagelijks worden er meer dan 1,5 miljoen kamernachten geboekt op ons platform. Dankzij ons klantenserviceteam kunnen klanten Booking.com 24/7 bereiken voor ondersteuning in 43 talen, dag en nacht.

Booking.com B.V. is in 1996 opgericht in Amsterdam en van een kleine Nederlandse start-up uitgegroeid tot een van de grootste e-commerce bedrijven ter wereld. Booking.com is onderdeel van Booking Holdings Inc. , Booking.com heeft meer dan 17.500 werknemers, in meer dan 198 kantoren wereldwijd.

Volg ons op Twitter [https://twitter.com/bookingcom] en Instagram [https://www.instagram.com/bookingcom/], vind ons leuk op Facebook [http://www.facebook.com/bookingcom], en bezoek onze media room [https://news.booking.com/nl/].

Neem voor vragen contact op met Edelman: nomi.meijs@edelman.com [mailto:nomi.meijs@edelman.com]

CONTACT: + 31 (0)20 3010 980

Web site: https://news.booking.com/nl//

PR Newswire

Dit persbericht is via ANP Pers Support naar internationale (vak en online) media gestuurd. Heb je nieuws voor buitenlandse journalisten? Bekijk dan onze mogelijkheden of neem contact met ons op.

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234