Lenteweer laat Nederlanders poetsen, schrobben en boenen

Onderzoek onder Nederlanders wijst uit: 75% krijgt een voldaan gevoel van schoonmaken

30 maart - Bijna zeventig procent (67%) van de Nederlanders houdt niet van schoonmaken, maar 88 procent vindt zichzelf hier wel goed in. Toch plant meer dan de helft (58%) een grondige voorjaarschoonmaak in nu de lente voor de deur staat. Als we het schoonmaken uitbesteden, geven zes op de tien Nederlanders aan zich geregeld te ergeren. Plekken die worden overgeslagen (28%) en spullen die verkeerd worden teruggezet (20%) zijn de grootste irritaties. Dit blijkt uit onderzoek van PanelWizard onder ruim 1.000 respondenten in opdracht van Blokker, die Nederlanders aanmoedigt de lente te starten met een fris en schoon huis.

Superschoon én gelukkig
Tweederde (67%) van de Nederlanders vindt schoonmaken niet leuk en bijna de helft van de respondenten (43%) wil daarom ook graag een schoonmaker inzetten om deze klus te klaren. Opvallend is dat 33 procent van de Nederlanders aangeeft zelf beter schoon te kunnen maken dan een schoonmaker. Eenmaal in de weer met de poetslap, geeft het schoonmaken bij 80% van de vrouwen wel een trots gevoel. Ook bij 69 procent van de mannen geeft schoonmaken voldoening. Van een schoon huis worden we al met al dus best gelukkig. Een kwart (24%) heeft zelfs liever een brandschoonhuis dan een goede vrijpartij. Ook heeft 32 procent liever een schoonmaker dan een leuk avondje uit.

Schoonmaak gemopper
Het schoonmaken uitbesteden aan een schoonmaker is ook niet altijd de oplossing. Ruim zestig procent (62%) van de Nederlanders ergert zich weleens aan hun schoonmaker.

Top 5 ergernissen
1. Plekken worden overslagen. (28%)
2. Er wordt niet schoongemaakt op niet zichtbare plekken zoals onder bank of bed. (21%)
3. Spullen worden niet op dezelfde plek teruggezet. (20%)
4. Een aantal handelingen moeten alsnog zelf uitgevoerd worden. (14%)
5. Het schoonmaken wordt afgeraffeld. (13%)

Schoonmakers aan het woord
De schoonmakers zijn over het algemeen juist zeer te spreken over de huishoudens waar zij schoonmaken. 82% ergert zich nergens aan tijdens het schoonmaken. Vier op de tien schoonmakers schrijft zelfs weleens een aardig briefje voor de bewoner(s) en bijna de helft (47%) maakt het bed mooi op terwijl dat niet nodig is. Als ze dan iets vervelend vinden dan is het vooral dat mensen hen 'op de vingers kijken' (24%) en de vieze vaat die nog op het aanrecht staat (23%).

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Panelwizard onder 1.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder en 250 schoonmakers. Er zijn mannen en vrouwen ondervraagd, waarbij rekening gehouden is met een representatieve spreiding in gezinssituatie, achtergrond, leeftijd, geslacht en sekse.

Over Blokker
Blokker is toonaangevend in van je huis 'een thuis' maken. Het is dé omnichannel winkel die altijd dichtbij is met relevante en verrassende producten. Met een fijnmazig netwerk van winkels, een webshop blokker.nl, ruim 6.500 medewerkers en een breed assortiment, brengt Blokker onderscheidende merken en vernieuwende producten van kwaliteit tegen een goede prijs. Blokker biedt producten uit de categorieën Eten & Tafelen, Koken & Bakken, Schoonmaak & Huishoud, Opbergen & Organiseren, Wassen & Strijken, Elektrische Apparaten, Baden & Slapen, Inspireren & Verrassen, Spelen & Beleven en Wonen & Sfeermaken. Daarnaast biedt Blokker altijd vernieuwende en seizoengebonden producten.

Blokker is al sinds 1896 een vertrouwde naam in de winkelstraten van Nederland en maakt deel uit van Blokker Holding B.V., de grootste non-food retailer van Nederland op het gebied van huishoud, wonen en speelgoed. Blokker Holding heeft 10 winkelformules en ruim 2.400 winkels in acht landen.

- Einde persbericht -

Kijk voor meer informatie en beeldmateriaal op: nieuws.blokkerholding.nl of u kunt contact opnemen met:

Marketing PR
Anouk Lagerweij