Scholieren Wandelen voor Water vanaf Museon Den Haag

Zes kilometer lopen met zes liter water op je rug. Voor veel kinderen in ontwikkelingslanden is dat dagelijkse kost. Tienduizend Nederlandse basisschoolleerlingen van groep 7 en 8 hebben vandaag ervaren tijdens de sponsorloop 'Wandelen voor Water' hoe zwaar dat is.
Meer dan 120 scholen en 10.000 leerlingen door het hele land verspreid, liepen zes kilometer met zes liter water op hun rug om een zo hoog mogelijk sponsorbedrag op te halen voor projecten van Simavi.
Dit jaar wordt het opgehaalde sponsorbedrag met 80% verhoogd door Aqua for All.

"De afgelopen jaren hebben we dankzij Wandelen voor Water al ruim 58.000 mensen kunnen helpen aan schoon drinkwater, veilige toiletten en kennis over goede hygiëne. Dat aantal is immens. Echter, nog steeds sterven wereldwijd bijna elke dag 2.000 kinderen als gevolg van vervuild drinkwater. Dankzij de inzet van Nederlandse scholieren dringen we dit aantal terug." Legt Sandra van der Willigen uit, eventmanager van Simavi.

Met de opbrengst van Wandelen voor Water wordt het aantal door vervuild water veroorzaakte ziektes teruggedrongen onder schoolkinderen in Kenia, Oeganda en Tanzania. Kinderen in deze regio's krijgen mede door deze projecten les over goede hygiëne. Dit voorkomt dat de kinderen ziek worden en wordt hen een betere toekomst geboden. Simavi werkt in deze landen aan een gezonde basis voor de gemeenschap door de toegang tot veilig drinkwater, schone wc's en kennisoverdracht.

Kennisoverdracht en sponsorloop
Naast het inzamelen van sponsorgeld bestaat het programma van Wandelen voor Water ook uit kennisoverdracht. Nederlandse schoolkinderen krijgen voorafgaand aan de sponsorloop gastlessen om hen een beter besef te geven over de situatie waarin veel van hun leeftijdsgenoten zich bevinden. Zo leren zij dat drinkwater en goede hygiëne belangrijke voorwaarden zijn voor een gezonde basis.

Simavi
Simavi is een non-profitorganisatie die duurzame ontwikkeling in Afrika en Azië realiseert. Om de gezondheid van mensen te verbeteren werkt Simavi intensief samen met de gemeenschap zelf en met strategische partners als lokale overheden, het bedrijfsleven de private sector en maatschappelijk organisaties. "Door te investeren in een gezonde basis - water, wc's, hygiëne en geplande, gezonde zwangerschappen en bevallingen - maken wij samen het verschil. Want dankzij 90 jaar ervaring weet Simavi dat gezondheid een belangrijke voorwaarde is om uit armoede te komen." Meer informatie vindt u op www.simavi.nl.

Water in het Museon
'Water, bron van leven' is een interactieve tentoonstelling in Museon Den Haag, waarin het belang van schoon drinkwater en de problemen rond de verdeling ervan aandacht krijgen. Op interactieve wijze leert de bezoeker hoe water verdeeld kan worden tussen verschillende soorten gebruikers en welke consequenties dit heeft. Daarnaast komen onderwerpen als het effect van drinkwater op het menselijk lichaam, het belang van goede sanitaire voorzieningen en hygiëne aan de orde. Het Museon is voor deze tentoonstelling een samenwerking van meerdere jaren aangegaan met Dunea.

Samenwerking
Het evenement in Den Haag is een samenwerking tussen Dunea, Simavi, Aqua for All en het Museon.

Museon, museum voor cultuur en wetenschap
Het Museon is een interactief museum voor cultuur en wetenschap met een educatieve missie. Het Museon wil mensen inspireren om de wereld te ontdekken en met respect te behandelen.

One Planet
One Planet is de centrale tentoonstelling van het Museon waarin je wordt uitgenodigd en geïnspireerd na te denken over hoe je een bijdrage kunt leveren aan oplossingen voor mondiale vraagstukken die grote invloed hebben op onze planeet. De expositie zit boordevol spellen en interactieve onderdelen, die individueel maar ook in familieverband kunnen worden gedaan. One Planet is gebaseerd op de 17 duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties.

Voor meer informatie of een interview met Sandra van der Willigen, Eventmanager van Simavi (Sandra.vanderWilligen@Simavi.nl of 023 -5530385) Meer informatie over Wandelen voor Water vindt u op onze website http://www.wandelenvoorwater.nl/wat-we-doen/wat-is-ons-doel/

Museon