NVA Autismeweek 2017: alle aandacht voor autisme tijdig (h)erkennen

Dit jaar organiseert de NVA van 2 tot en met 8 april voor de 8e keer de NVA Autismeweek. Het thema van de NVA Autismeweek 2017 is Jong en AUT, alle aandacht voor het vroegtijdig erkennen en herkennen van autisme. Tijdens de NVA Autismeweek vraagt de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA) jaarlijks op een bijzondere manier aandacht voor de ongeveer 190.000 mensen met autisme in ons land.

Wereld Autisme Dag
De NVA Autismeweek wordt dit jaar voor de achtste keer georganiseerd, de kick-off is zondag 2 april. Deze dag is door de Verenigde Naties uitgeroepen tot Wereld Autisme Dag (World Autism Awareness Day) en geldt als dé dag waarop autisme wereldwijd in de schijnwerpers staat.

Jong & AUT
Het thema van de NVA Autismeweek 2017 is Jong & AUT. Dit thema hebben we gekozen om het belang van vroeg-herkenning en -erkenning van autisme onder de aandacht te brengen. Het is namelijk heel belangrijk om al vanaf jonge leeftijd de ontwikkeling van kinderen met (een vermoeden van) autisme te stimuleren. Dit maakt dat zij niet onnodig uitvallen op school of werk. En dat zij kwaliteit van leven ervaren en de kans krijgen om hun talenten op hun eigen manier en tempo te ontwikkelen. Op dit moment zijn er veel volwassenen, en met name ouderen, die pas op zeer late leeftijd een diagnose hebben gekregen - vaak na jarenlange worsteling met uiteenlopende problemen. In deze Autismeweek vragen we ook aandacht voor deze groep, in het bijzonder voor ouderen met autisme: ook zij verdienen het om van een goede oude dag te genieten.

NVA Autismeweek activiteiten 2017 op een rij

Vrijdag 31 maart: deelname aan de gongceremonie op de beurs in Amsterdam
Traditiegetrouw neemt de NVA deel aan de gongceremonie op de beurs in Amsterdam op Wereld Autisme Dag, jaarlijks op 2 april. De NVA luidt samen met een prominente gast op deze dag de gong waarmee de beurshandel officieel geopend wordt. De ceremonie staat op deze dag geheel in het teken van Wereld Autisme Dag 2017. Aangezien 2 april dit jaar op een zondag valt, luidt de NVA de gong op vrijdag 31 maart. Speciale gonggast dit jaar is Brigitte van Blijswijk, zij heeft autisme en is COO Functions/COO Office/Management Consultant bij ABN AMRO.

Zondag 2 april: kick-off NVA Autismeweek in combinatie uitreiking autismevriendelijkheidsprijs, Papageno huis, Laren

De autismevriendelijkheidsprijs wordt jaarlijks in de Autismeweek uitgereikt aan personen die zich op bijzondere wijze inzetten voor de participatie van mensen met autisme. Zoals elk jaar willen we twee autismevriendelijkheidsprijzen uitreiken, aan een individueel persoon en aan een organisatie:
- De autismevriendelijkheidsprijs voor een individueel persoon gaat dit jaar naar de meest autismevriendelijke huisarts, jeugdarts, leerkracht of andere professional die zich inzet voor vroegtijdige hulp aan jonge kinderen met (vermoeden van) autisme.
- De autismevriendelijkheidsprijs voor een organisatie zal gaan naar de meest autismevriendelijke welzijnsorganisatie of organisatie voor ouderenzorg of wijkverpleging die zich met veel enthousiasme inzet om de kwaliteit van leven voor senioren met autisme te verrijken.

De hele week: de NVA toert zichtbaar door het land
In de Autismeweek toert de NVA door Nederland in een klassieke blauwwitte Volkswagen bus. We bezoeken diverse evenementen in de regio's en willen zoveel mogelijk leden werven en informatie verspreiden over de NVA.

Zaterdag 8 april: exclusieve avondopenstelling T-Rex in Town - Naturalis, Leiden

Met de kinderen een dagje naar een dierentuin, een tentoonstelling, de kermis, een pretpark? Normaal gesproken een feest voor het hele gezin. Voor kinderen met autisme is dat een heel ander verhaal. Want een dagje uit betekent voor hen vooral: onvoorspelbare situaties, grote drukte en prikkels waar je geen controle over hebt. Met stress tot gevolg. Om ook kinderen met autisme en hun ouders een feestelijke dag te bezorgen, wordt de NVA Autismeweek 2017 afgesloten in Museum Naturalis in Leiden. Op zaterdagavond 8 april is de tentoonstelling 'T. rex in Town' exclusief geopend voor leden van de NVA.