NVVE: Politiek is aan zet na uitspraak Hoge Raad

Dat de Hoge Raad de zaak-Heringa heeft terugverwezen naar het gerechtshof mag er niet toe leiden dat het maatschappelijke en politieke debat over levensbeëindiging-op-verzoek stilvalt. Dat zegt de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) in reactie op de uitspraak van de Hoge Raad. ,,Het mag niet zo zijn dat iedereen nu op elkaar gaat zitten wachten'', stelt NVVE-directeur Rob Jonquière.

De Hoge Raad is van mening dat het hof te gemakkelijk tot zijn besluit kwam om Heringa te ontslaan van rechtsvervolging. NVVE-directeur Rob Jonquière noemt het voor Albert Heringa buitengewoon triest dat het eind van de al jarenlange juridische strijd nog niet in zicht is. Niettemin vindt de NVVE het een groot voordeel dat Heringa's motieven in een hernieuwde procedure beter over het voetlicht kunnen worden gebracht.

Volgens de NVVE heeft de Hoge Raad zich overduidelijk niet willen mengen in het maatschappelijke en politieke debat rondom hulp bij zelfdoding door iemand die geen arts is. Dat blijkt ook uit de toelichting die de Hoge Raad heeft gegeven.

De NVVE heeft daar begrip voor, maar wil dat de politiek nu wel het voortouw neemt om wetgeving tot stand te brengen. In de aanloop naar de verkiezingen stellen partijen zich opeens terughoudend op in de discussie over levensbeëindiging bij mensen die vinden dat hun leven voltooid is. Hoewel zijn partijgenoot minister Edith Schippers vaart wil maken met een wetsvoorstel, heeft VVD-lijsttrekker Mark Rutte verklaard dat dit wat hem betreft geen prioriteit heeft.

Voor vragen kunt u contact op nemen met communicatiemedewerkers Sebastiaan Hattink en Stefanie Michelis via 20 - 623 21 78 of communicatie@nvve.nl

NVVE