Nettowinst BNG Bank EUR 369 miljoen

DEN HAAG, Nederland, March 13, 2017 /PRNewswire/ --

- Toekenning duurzaamheidsrating
- Terughoudendheid bij klanten
- Hogere nettowinst (+63%)
- Leverage ratio: vereiste niveau bereikt
- Dividendvoorstel: EUR 91 miljoen
BNG Bank kijkt tevreden terug op het jaar 2016. De nettowinst is in 2016 fors gestegen. De bank heeft haar in 2015 aangescherpte strategie verder ingevuld door zich met nieuwe producten zoals de Energietransitie Financieringsfaciliteit nog sterker te richten op de klant en op verduurzaming van haar balans.
Toekenning duurzaamheidsrating
BNG Bank heeft in 2016 twee duurzame obligaties uitgegeven ten behoeve van balansfinanciering van respectievelijk de meest duurzame woningcorporaties en gemeenten. Sinds 2014 zijn vier duurzame obligaties geplaatst ter waarde van EUR 2,7 miljard, waarmee BNG Bank op dit terrein behoort tot de kopgroep in de Nederlandse bankensector. De portefeuille van duurzame projectfinancieringen is eind 2016 gegroeid tot bijna EUR 1 miljard. In het verslagjaar heeft Oekom Research, een toonaangevend ratingbureau op het gebied van duurzaamheid, de rating C 'prime' toegekend aan BNG Bank. Dit houdt in dat Oekom de aandelen en obligaties van de bank beschouwt als duurzame belegging, onder meer dankzij het sterke maatschappelijke karakter van de kredieten, de initiatieven op het gebied van financiering van duurzame investeringen en het personeelsbeleid. Oekom gaf deze kwalificatie nog vóór de Energietransitie Financieringsfaciliteit van EUR 100 miljoen, die de bank eind 2016 heeft opengesteld in samenwerking met het ministerie van Economische Zaken en het Nederlands Investeringsagentschap.
Terughoudendheid bij klanten
Onder invloed van onzekerheid over hun toekomstige inkomsten en verplichtingen zijn de kernklanten van de bank relatief terughoudend met nieuwe investeringen. Het Rijk heeft een groot aantal taken gedecentraliseerd naar gemeenten, omdat deze de burger effectief en efficiënt kunnen bedienen. Mede daardoor is de afhankelijkheid van inkomsten vanuit het Rijk en het gemeentefonds toegenomen. Het afgelopen jaar was sprake van een verbetering van de financiële positie van woningcorporaties. De beleidsmaatregelen die zijn ingezet naar aanleiding van de verhuurdersheffing hebben hun effect, maar hebben geleid tot minder investeringen in zowel nieuwbouw als bestaand bezit. De zorgsector kenmerkt zich als een complex krachtenveld met een hoge mate van regeldruk. Het Rijk heeft zich deels teruggetrokken uit deze sector en belegt financiële risico's zoveel mogelijk bij de partijen zelf. Onder invloed van deze ontwikkelingen daalde de kredietvraag, maar dankzij een onverminderd hoog marktaandeel van BNG Bank is het afgelopen jaar EUR 10,2 miljard aan langlopende kredieten verstrekt.
Hogere nettowinst
De nettowinst van BNG Bank over 2016 is uitgekomen op EUR 369 miljoen, een stijging van 63% ten opzichte van de EUR 226 miljoen over 2015. Deze ontwikkeling is positief beïnvloed door incidentele factoren. Het renteresultaat stond ook in 2016 nog onder druk van de historisch lage rentetarieven en de, uit hoofde van risicobeleid, terughoudende rentepositie van de bank. Het resultaat financiële transacties is uitgekomen op EUR 118 miljoen positief door gerealiseerde verkoopresultaten (EUR 62 miljoen) en ongerealiseerde marktwaardeveranderingen (EUR 56 miljoen). Met de verkoop aan a.s.r. van de aandelen BNG Vermogensbeheer en enkele participaties in een beleggingsfonds is een verkoopresultaat van EUR 34 miljoen gerealiseerd. BNG Bank heeft daarnaast in 2016 het voorstel geaccepteerd tot volledige afwikkeling van de in 2015 met EUR 63 miljoen afgewaardeerde vordering op HETA. Na aftrek van juridische kosten leverde dit een positief resultaat op van ruim EUR 39 miljoen in 2016. De geconsolideerde bedrijfslasten zijn met EUR 1 miljoen gedaald tot EUR 66 miljoen, vooral dankzij de weggevallen kosten van BNG Vermogensbeheer. De kosten voor toezicht, informatietechnologie en personeel blijven een stijgende lijn vertonen. Grote inspanningen blijven nodig om te kunnen voldoen aan de snel veranderende wet- en regelgeving en de uitgebreide rapportagevereisten die hieruit voortvloeien. Gezien de aanhoudende onzekerheden acht de bank het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2017.
Leverage ratio: vereiste niveau bereikt
De naar risico gewogen solvabiliteit van BNG Bank is in de verslagperiode verder toegenomen. De Tier 1-ratio van de bank steeg tot 32% per eind 2016. De leverage ratio van de bank is toegenomen van 2,6% tot 3,0%, de voorgestelde minimumnorm voor deze ratio per 1 januari 2018. Indien de gehele herwaarderingsreserve en de ingehouden winst over 2016 worden meegeteld, bedraagt de leverage ratio bijna 3,3%. De sterke kapitaalpositie van de bank is bevestigd door de bevredigende uitkomst van de stresstest voor Europese systeemrelevante banken in juli 2016.
Dividendvoorstel: EUR 91 miljoen
Over het jaar 2016 EUR is 365 miljoen beschikbaar voor uitkering van dividend aan aandeelhouders en voor toevoeging aan reserves. Voorgesteld wordt om conform beleid 25% van dit bedrag uit te keren. Dit komt neer op een dividendbedrag van EUR 91 miljoen (2015: EUR 57 miljoen).
BNG Bank is betrokken partner voor een duurzamer Nederland. De bank ondersteunt overheidsbeleid door op basis van haar AAA-rating goedkope financiering te verstrekken aan gemeenten, woningcorporaties, zorg- en onderwijsinstellingen en andere instellingen met een maatschappelijk belang. Met een balans van meer dan EUR 150 miljard is BNG Bank de vierde bank van Nederland.
Het volledige jaarverslag van BNG Bank wordt gepubliceerd op vrijdag 21 april.
GECONSOLIDEERDE BALANS

- Provisielasten 4 4
Provisieresultaat 24 28
Resultaat financiële transacties 118 16