PMT draagt bij aan financieringsruimte in bedrijfsleven

PMT verdubbelt haar investering in het Bedrijfsleningenfonds (BLF) van de Nederlandse Investeringsinstelling (NLII) naar € 200 miljoen. PMT doet dit omdat zij de noodzaak voor financiering van het Nederlands bedrijfsleven onderschrijft. Bedrijven die niet een gehele lening kunnen afsluiten bij een bank kunnen via het Bedrijfsleningenfonds toch verder.
PMT investeert sinds de oprichting in 2015 in het BLF met destijds een investering van € 100 miljoen. Via het BLF wordt aanvullende financieringruimte voor zowel het MKB als middelgrote ondernemingen in Nederland gecreëerd.
Benne van Popta, werkgeversvoorzitter van PMT: “PMT is sinds de oprichting aandeelhouder van de NLII. De instelling biedt PMT de mogelijkheid om kansrijke initiatieven van bedrijven te bevorderen en daarmee de hele Nederlandse economie te stimuleren. Dat komt direct ten goede aan de achterban van PMT: de deelnemers van PMT zijn immers zowel tijdens het opbouwen als het uitkeren van hun pensioen verbonden aan Nederland en hebben baat bij een gezonde Nederlandse economie met een florerend bedrijfsleven. Hetzelfde geldt voor de werkgevers in de sector Metaal & Techniek.”

De geleende bedragen worden gebruikt voor uitbreidingsinvesteringen, groei door overnames en bedrijfsoverdrachten. Twee van de leningen betreffen zogenaamde ‘green loans’ waarbij de middelen worden gebruikt voor investeringen in reductie van energieverbruik en investeringen in voedselveiligheid. Nut en noodzaak voor alternatieve financieringsvormen wordt nu met het BLF ook in de praktijk bewezen. Zoals ook opgenomen in de doelstellingen van het fonds worden op dit moment voornamelijk leningen verstrekt aan de grotere MKB bedrijven, variërend van bedrijven met een omzet van EUR 10 tot 150 miljoen. Bedrijven waarin het BLF via private placements investeert, hebben hogere omzetten.

PMT belegt al sinds jaar en dag in Nederland. Inmiddels is ruim 15% van het belegd vermogen oftewel € 10 miljard belegd in eigen land. Naast de bedrijfsleningen via de NLII belegt PMT o.a. in huurwoningen en hypotheken.

Geplaatst in:

Noot voor de redactie:
Heeft u vragen n.a.v. dit persbericht dan kunt u contact opnemen met Ria van der Steen, woordvoerder PMT, telefoonnummer 06 18306517 of rvs@bpmt.nl.

OVER PENSIOENFONDS METAAL EN TECHNIEK

PMT is het grootste marktpensioenfonds van Nederland. Het fonds werkt voor ongeveer 33.000 ondernemingen, waarin bijna 378.000 werknemers op dit moment een pensioen opbouwen. Tel daarbij op de deelnemers die niet langer een pensioen bij het fonds opbouwen, maar dat voorheen wel deden (rond 655.000) en de personen die al een uitkering ontvangen (ca. 205.000) en het totaal aantal deelnemers is meer dan één miljoen. De klanten van Pensioenfonds Metaal en Techniek zijn de werkgevers en werknemers in de volgende branches:
metaalbewerking
loodgieters- en fitters;