Nacht van de Vluchteling breidt uit met derde editie in Amsterdam

De Nacht van de Vluchteling breidt wegens groot succes verder uit. Naast de vertrouwde edities van Rotterdam naar Den Haag en van Nijmegen naar Arnhem, start de Nacht van de Vluchteling dit jaar ook in Amsterdam. De lopers van de Nacht van de Vluchteling zamelen daarmee geld in voor noodhulp aan vluchtelingen wereldwijd. De 40 kilometer durende nachtloop vindt plaats in het weekend van zaterdag 17 op zondag 18 juni 2017.

Art Rooijakkers, ambassadeur van de Nacht van de Vluchteling: "Wereldwijd neemt het aantal vluchtelingen toe. Om hen te helpen is meer hulp nodig dan ooit. Daarom organiseren we een extra editie van de Nacht van de Vluchteling."

Om stipt middernacht klinkt het startschot voor de 40 kilometerloop nu in zowel Rotterdam, Amsterdam als Nijmegen. Bovendien staat er ook nog een avondloop van 10 en 20 kilometer op het programma. Die is zaterdagavond 17 juni op de Westergasfabriek in Amsterdam.

Sinds de Tweede Wereldoorlog waren er niet zoveel mensen op de vlucht voor oorlog, geweld en onderdrukking, 65,3 miljoen mannen, vrouwen en kinderen. Dat betekent dat 1 op 113 mensen een vluchteling is. Naast het ophalen van geld, vragen de lopers met hun deelname ook op een positieve manier aandacht aan vluchtelingen wereldwijd.

Tineke Ceelen, directeur van Stichting Vluchteling: 'In groten getale zoeken wanhopige vluchtelingen een veilig heenkomen. Het overgrote deel van hen blijft in de eigen regio, in buurlanden, waar de opvang meestal schrijnend tekort schiet. Voor deze vluchtelingen gaan duizenden betrokken Nederlanders geld inzamelen met de Nacht van de Vluchteling."

Art Rooijakkers en Waldemar Torenstra hebben hun deelname aan de Nacht van de Vluchteling toegezegd. Voor de zesde keer op rij zal NPO Radio 2 de Nacht van de Vluchteling live verslaan. Vorig jaar werd met de Nacht van de Vluchteling ruim 1 miljoen euro opgehaald door 2.800 deelnemers. Sinds het eerste jaar van de Nacht van de Vluchteling in 2010 hebben de deelnemers in totaal bijna 2,8 miljoen euro opgehaald.

Inschrijven voor de sponsorloop kan via www.nachtvandevluchteling.nl

Voor meer informatie over de Nacht van de Vluchteling of voor interviews kunt u contact opnemen met Robert Verduyn van Stichting Vluchteling via 06-397 69 151 of robertverduyn@vluchteling.nl

Stichting Vluchteling giro 999