40 ondernemers gezocht die Afrika en zichzelf willen laten groeien

Jonge ondernemers die zaken willen doen met Afrika kunnen vanaf vandaag terecht bij een nieuw initiatief: Making Africa Work. Zo'n 40 ondernemers krijgen dit jaar de kans op ondersteuning bij het opzetten van een bedrijf in Afrika. Zij kunnen zo naar verwachting sneller en beter uit de startblokken dankzij hulp bij het vinden van lokale partners en het ontwikkelen van hun businessplannen. Daarnaast moet het project de werkgelegenheid in Ghana, Kenia, Marokko, Rwanda en Sierra Leone bevorderen. Bedrijvigheid is immers de beste garantie op nieuwe banen en groei ter plaatse. Ondernemers die in die landen aan de slag willen en kansen zien kunnen vanaf vandaag terecht bij PUM en Africa in Motion.

Making Africa Work richt zich zowel op Afrikaanse migranten en studenten die een bedrijf in hun land van herkomst willen starten, als op Nederlandse ondernemers die in Afrika een groeimarkt zien en op zoek zijn naar partners. "Het koppelen van migranten en Nederlandse ondernemers aan veelbelovende Afrikaanse bedrijven is een vorm van broodnodige ontwikkelingssamenwerking in een modern jasje. Door middel van coaching, gezamenlijk marktonderzoek en het opstellen van goede business plannen stimuleert het programma werkgelegenheid én legt het de nadruk op ondernemerskansen ín Afrika", aldus Johan van de Gronden, directeur van PUM Netherlands senior experts. Making Africa Work is een eenjarig pilot programma dat voortbouwt op ervaringen die zijn opgedaan door de stichting Africa in Motion die eerder o.a. een Rwandese migrant en een Nederlandse melkveehouder aan elkaar heeft gekoppeld, die nu samen succesvol samenwerken in Rwanda.

Afrika als groeimarkt
Ieder jaar komen er meer jongeren op de Afrikaanse arbeidsmarkt dan dat er banen zijn. De werkloosheid groeit hierdoor en dit bevordert de neiging tot migratie. Een manier om deze druk te verlichten is het stimuleren van ondernemerschap, want nieuwe bedrijven genereren nieuwe banen. Nederlandse bedrijven kunnen daaraan bijdragen, want Afrika is een interessante groeimarkt met veel potentie. Helaas is het voor ondernemers die in de opbouwfase van hun bedrijf zitten vaak lastig om de stap naar het continent te zetten. Making Africa Work helpt ze daarbij met hun lokale contacten en expertise.

Koppelingen tussen ondernemers hier en daar
Making Africa Work wordt uitgevoerd door PUM Netherlands senior experts (PUM) en Africa in Motion (AIM) en gefinancierd door het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het eenjarige programma loopt in Ghana, Kenia, Marokko, Rwanda en Sierra Leone. Door bestaande samenwerkingsverbanden aan te spreken met partners in Nederland en in de regio, zullen er aan het eind van het jaar veertig koppelingen tussen ondernemers hier en daar zijn ontstaan, met voor iedere succesvolle koppeling een businessplan, onderbouwd met markt- en haalbaarheidsonderzoek.

Aanmelden
Ondernemers die hun idee willen uitwerken tot business plan en op zoek zijn naar lokale partners, kunnen zich aanmelden via www.makingafricawork.org

Over PUM Netherlands senior experts (www.pum.nl)
PUM is Europa's grootste 'uitzendbureau' voor professionele vrijwilligers die hun bedrijfskennis en -ervaring willen delen met ondernemers in ontwikkelingslanden. PUM is in 1978 opgericht door werkgeversorganisatie VNO-NCW, vanuit de visie dat ondernemerschap de drijfveer is achter duurzame ontwikkeling. De organisatie is al decennia actief in Ghana, Kenia, Marokko, Rwanda en Sierra Leone en heeft een uitgebreid netwerk aan lokale partners, waaronder incubators, Kamers van Koophandel en brancheorganisaties die gemobiliseerd worden voor Making Africa Work. Daarnaast betrekt PUM haar Nederlandse ondernemersnetwerk bij de uitvoering van dit programma en zet ze senior experts in als coach.

Over Africa in Motion (www.africainmotion.nl)
Africa in Motion is een initiatief van Afrikaanse migranten in Nederland. Sinds 2010 maken zij zich sterk voor het vergroten van de impact van Afrikaanse diaspora op duurzame, economische groei in hun landen van herkomst. In 2015 faciliteerde AIM verschillende koppelingen tussen Rwandese studenten en Nederlandse ondernemers die leidden tot gezamenlijke bedrijfsactiviteiten in Rwanda. AIM levert verschillende coaches voor Making Africa Work en zet haar netwerk van diaspora organisaties in.

Karin Jensma
PUM Netherlands senior experts