Minister volgt ZiNL-advies: Fysiotherapie terug in de basisverzekering

Voorzitter KNGF Guusje ter Horst: 'Tempo moet en kan hoger'

Op 22 december vorig jaar stuurde het Zorginstituut Nederland het rapport 'Systeemadvies fysio- en oefentherapie. Een nieuwe balans tussen de toegang tot en de betaalbaarheid van goede zorg' naar de minister van VWS.
De kern van dat rapport was de aanbeveling om fysiotherapie terug te brengen in de
basisverzekering. Vandaag reageerde minister Schippers in een brief aan de Tweede Kamer op dat rapport.

'Schippers neemt het ZiNL-advies over en dat is natuurlijk heel goed nieuws voor onze beroepsgroep', aldus KNGF-voorzitter Guusje ter Horst in een eerste reactie. 'Ik vind echter wel dat het tempo waarin het advies wordt doorgevoerd omhoog kan en moet'.
De minister van VWS stelt in haar brief aan de Kamer namelijk dat zij ZiNL zal vragen om de regierol op zich te nemen bij het ontwikkelen van kwaliteitsstandaarden voor fysiotherapeutische behandelingen waarvan wordt verwacht dat ze besparingen opleveren in de tweede lijn.

'De beroepsgroep is al heel ver in het ontwikkelen van richtlijnen, goede beschrijvingen van fysiotherapeutisch handelen en beroepsprofielen, die voortdurend wetenschappelijk worden getoetst en geactualiseerd. Daarbij komt nog de implementatie (binnenkort) van een geheel nieuw kwaliteitssysteem, inclusief landelijk register voor fysiotherapeuten, dat geheel uitgaat van transparantie en het patiënten belang. Dat is precies wat de minister wil dus het hele proces kan sneller verlopen, als zij ons daarbij financieel ondersteunt, zoals ook ZiNL aan de minister heeft geadviseerd. We zullen dat ook aangeven in een reactie van het KNGF op haar brief aan de Kamer', zo meldt Ter Horst.

Schippers stelt in haar reactie dat vanwege de nog te ontwikkelen kwaliteitsstandaarden er nog geen uitspraak gedaan kan worden over de eindsituatie met betrekking tot het terugbrengen van fysiotherapie in de basisverzekering. 'Ik begrijp haar zorgvuldigheid in dit proces, maar benadruk dat patiënten onnodig lang goede zorg wordt onthouden en dat ook de belangen van een professionele en effectieve groep zorgverleners al te gemakkelijk opzij wordt geschoven.'

Met dat laatste doelt Ter Horst op de zorgwekkende positie van patiënten die om medisch evidente redenen langdurige zorg nodig hebben. Hoe sneller fysiotherapie voor patiënten met chronische aandoeningen terug wordt gebracht in de basisverzekering, hoe eerder deze zorg bereikbaar wordt voor deze groeiende groep patiënten.
'Daarbij komt dat met de nu door Schippers voorgestelde aanpak, die leidt tot een langdurig proces, er heel veel besparingen voorlopig niet gerealiseerd worden. Immers, het is aangetoond dat fysiotherapie veel kosten in de tweedelijnszorg voorkomt. Ik begrijp tegen de achtergrond van de stijgende kosten van de gezondheidszorg niet, dat we met z'n allen die kans op enorme besparingen niet direct pakken. Zorgverzekeraars Nederland, de Patiëntenfederatie Nederland en het KNGF zijn bijvoorbeeld allen van mening dat de eerste 20 fysiotherapeutische behandelingen voor patiënten met een chronische aandoening gewoon vanuit de basisverzekering vergoed moeten worden, wat nu niet het geval is.'

Meer informatie: Pieter Vonk, KNGF: 06 531 44 901

KNGF