Samen spelen essentieel voor vader-dochterband

72% van de vaders speelt minder dan een half uur per dag met zijn dochter

Amstelveen, maandag 13 februari - Vaders spelen een belangrijke rol bij de opvoeding en ontwikkeling van jonge meisjes. Ruim de meerderheid van de Nederlandse vaders (58%) gelooft dat samen spelen bijdraagt aan het zelfvertrouwen van hun dochter. Echter speelt 72% van de Nederlandse vaders minder dan een half uur per dag met zijn dochter. Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat 57% van de vaders ook niet weet hoe hij met poppen moet spelen. Vier op de tien vaders geeft wel aan meer met zijn dochter te willen spelen. Dit en meer blijk uit Europees onderzoek van Mattel onder 7.300 vaders van dochters.

Belang vader-dochterband
Nederlandse vaders helpen dochters voor te bereiden op de toekomst. 85% van de vaders vindt het belangrijk om hun dochter aan te moedigen om een sterke jonge vrouw te worden. Zowel het meegeven van praktische vaardigheden als het vrij laten in de beroepskeuze wordt door 58% van de vaders belangrijk gevonden.

Volgens Peter Tromp, pedagoog en voorzitter van het Nederlands Vader Kennis Centrum, is een gezonde vader-dochterrelatie van groot belang: "Vaders zijn zich nog te weinig bewust van de belangrijke rol die zij spelen in de spel- en taalontwikkeling van hun dochters. Tijdens spel en communicatie met hun dochters praten vaders meer 'volwassen' en verzinnen zij vaak nieuwe en uitdagende verhaallijnen. Daarmee dagen zij hun dochters uit tot reageren en slaan zij een brug tussen de wensen en dromen van hun dochters en de buitenwereld. Uit onderzoek is gebleken dat dochters van betrokken vaders die tijd nemen voor hun dochters meer zelfvertrouwen, eigenwaarde en toekomstig levensgeluk ontwikkelen."

'Nieuwe' vaderrol
"Al langere tijd zie je dat de vaderrol in de opvoeding aan het veranderen is. Waar hij zich vroeger weinig met de opvoeding bemoeide, is hij nu een aanwezige vader die ook meer zorgtaken op zich neemt. Vaders en dochters groeien steeds meer naar elkaar toe. Meisjes doen het goed op school, zijn ambitieus, zakelijk en kiezen steeds vaker voor bèta en techniekvakken. Iets dat vaders leuk vinden. Jonge meisjes zijn sterke vrouwen. En vaders worden zachter, zijn meer thuis en maken tijd voor het gezin en de kinderen. Het werkt dus twee kanten op. Dat is een interessante ontwikkeling", aldus Andrea Wiegman, historicus en trend forecaster.

Volgens Isabel Ferrer, Marketing Director Barbie(r), is samen spelen met je dochter een investering voor haar toekomst ook al is het soms lastig om extra tijd vrij te maken met name op werkdagen: "Hoewel huidige gezinssamenstellingen kunnen verschillen, zien we dat in de traditionele gezinnen vaders net als moeders haren kunnen vlechten, met poppen kunnen spelen en weten hoe je moet schminken. Door deel te nemen aan de belevingswereld van je dochter, laat je als vader zien hoe betrokken je bent en dat alles wat zij doet belangrijk is. Dit is de reden waarom we in onze nieuwe campagne voor Barbie(r) ons richten tot de vaders."

Eindeloze mogelijkheden
De campagne #PapasDieBarbieSpelen is eind januari gelanceerd in Amerika tijdens de play-off wedstrijden van de National Football League en wordt nu wereldwijd uitgedragen. In de 90 seconden spelen zes vaders met hun dochters de hoofdrol. Zij spelen samen met barbiepoppen en doen alsof ze verschillende beroepen uitoefenen, zoals dokter, leraar en astronaut. Isabel Ferrer: "Met onze barbiepoppen in verschillende maten, stijlen en huidskleuren willen we alle meisjes ter wereld laten zien dat ze later alles kunnen worden - elk beroep, elke stijl en elk type vrouw. We hopen dan ook dat er dankzij een goede vader-dochterrelatie een nieuwe generatie opgroeit die beseft dat de mogelijkheden oneindig zijn."

De campagne is van start gegaan op 13 februari in meer dan 15 landen. Hieronder de links van de video's:

Hoofdvideo:
Papa's Die Barbie Spelen | Barbie: https://youtu.be/rj0BGhVdIrc

Korte video's:
Papa's die Barbie spelen - dokter | Barbie: https://youtu.be/yxHxM3EN55M
Papa's die Barbie spelen - leraar | Barbie: https://youtu.be/Z5x_8Sd_5iM
Papa's die Barbie spelen - brandweer | Barbie: https://youtu.be/qtn9fT4gCwo

Over Mattel
Mattel, een Amerikaanse fabrikant, ontwikkelt speelgoed om de verwondering tijdens de kinderjaren te stimuleren. De missie is om een wereldwijd toonaangevend te zijn in spel, leren en ontwikkeling. Onder Mattel vallen o.a. de volgende merken American GIRL(r), Fisher-Price(r), Hot Wheels(r), Monster High(r) en Barbie(r). Mattel is actief in 40 landen en verkoopt producten in meer dan 150 landen. Meer informatie is te vinden op www.mattel.com.

Geplaatst in:

Noot voor de redactie, niet bestemd voor publicatie:

Voor meer informatie, beeldmateriaal en/of interviewverzoeken met de experts, neem contact op met:

Het PR Bureau
Anouk Ballering
anouk.ballering@hetprbureau.nl
020 670 22 32

Mattel - Barbie

plaats:
Amstelveen

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234