Bedrijfsleven prijst Nederlandse ambassades

Winnaars ambassadeprijs bekend en 10 miljoen extra voor handelsbevordering

Bedrijven in Nederland zijn zeer tevreden over de diensten van ambassades en consulaten. Dit blijkt uit onderzoek van ondernemersorganisaties evofenedex, VNO-NCW en MKB-Nederland. De best presterende ambassades staan in New Delhi (India) en Toronto (Canada) en winnen daarmee de Ambassadeprijs voor de beste grote en kleine post. De prijs werd zojuist overhandigd aan de winnende ambassadeurs door Steven Lak van evofenedex en Hans de Boer van VNO-NCW. Dit gebeurde tijdens de Bedrijvendag op de jaarlijkse ambassadeursconferentie.

De Ambassadeprijs
De Ambassadeprijs van evofenedex, VNO-NCW en MKB-Nederland is in 1983 ingesteld om meer aandacht te vragen voor het belang van het economisch werk op diplomatieke posten en om de waardering van dat werk tot uitdrukking te brengen. De prijs werd voor de zeventiende keer uitgereikt.

Persoonlijke inzet ambassades
De bijna 800 geraadpleegde bedrijven gaven de Nederlandse ambassades gemiddeld een 8,7 als waarderingscijfer. Dit is iets lager dan het gemiddelde in 2015 (9,3). De jaren daarvoor was het gemiddelde cijfer een 8,6 (2012), een 8.9 (2010) en een 8,5 (2008 en 2006). Ondernemers zijn het meest tevreden over de persoonlijke inzet, de proactieve aanpak en de directe hulp die ambassades bieden.
Bij de grote posten eindigde Singapore en Riyad op respectievelijk de derde en de tweede plaats. Bij de kleine posten eindigden Teheran, Milaan en Ho Chi Mihn City op een gedeelde tweede plaats. De winnaar van de prijs voor beste kleine post is Toronto.

10 miljoen extra voor handelsbevordering
De ministeries van Buitenlandse Zaken en Economische Zaken, VNO-NCW en MKB-Nederland spraken tijdens de ambassadeursconferentie ook af de handelsbevordering verder te professionaliseren. Daartoe ondertekenen minister Lilianne Ploumen (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking), Hans de Boer (VNO-NCW) en Michaël van Straalen (MKB-Nederland) vanmiddag een samenwerkingsovereenkomst. Het kabinet trekt daar in totaal 10 miljoen euro extra voor uit. Door de afspraken moeten Nederlandse (MKB)-bedrijven vooral meer voet aan de grond krijgen op groeimarkten. In een publiek-private Werkplaats gaan overheid en bedrijfsleven gezamenlijk aan de slag met marktbewerking en het identificeren van kansen, waar Nederlandse consortia van bedrijven -en bijvoorbeeld kennisinstellingen- op kunnen inspelen. Onderdeel van het plan is ook de digitalisering van de voorbereiding van handelsmissies, bijvoorbeeld via digitale matchmaking. Zo moeten missies nog meer impact hebben, met name voor het MKB. Meer informatie over de afspraken vindt u hier: https://www.vno-ncw.nl/nieuws/overheid-en-bedrijven-trekken-samen-op-voor-het-veroveren-nieuwe-markten

Lof
Steven Lak, voorzitter evofenedex: "In een tijd van verschuivende machtsverhoudingen en opkomend protectionisme zijn onze posten in het buitenland met hun uitstekende lokale netwerken cruciaal om de economische belangen van Nederland te behartigen. Ondernemers roemen de persoonlijke inzet en betrokkenheid van het ambassadepersoneel. De ambassadeprijs onderstreept de waardering van het bedrijfsleven voor het fantastische werk dat de posten voor de BV Nederland verrichten."

Michaël van Straalen, voorzitter MKB-Nederland: "Juist kleinere bedrijven hebben baat bij de ondersteuning vanuit het posten-netwerk. Internationaal ondernemen is voor het mkb niet eenvoudig. De ambassades weten dat en hebben hun deur openstaan voor handige tips, informatie, hands-on ondersteuning maar ook voor concrete hulp bij geschillen. Met deze prijs geven we de best beoordeelde posten graag de waardering die zij verdienen."

Hans de Boer, voorzitter VNO-NCW: "De ambassades vormen onze 'stoottroepen' in het buitenland. De posten doen belangrijk werk voor bedrijven en zien kansen en openen soms deuren die anders gesloten blijven. Het is van belang dat bedrijfsleven en overheid goed samenwerken in de handelsbevordering. Zeker in het huidige tijdsgewricht. Nederland is voor zijn welvaart ook voor een belangrijk deel afhankelijk van de export. Met deze prijs zetten we de posten in het zonnetje en mijn felicitaties voor de winnaars en hun goede werk".

Edwin van Scherrenburg, VNO-NCW en MKB-Nederland, 06-30417005, scherrenburg@vnoncw-mkb.nl
Raymond Mens, evofenedex, 079-3467373, r.mens@evofenedex.nl

VNO-NCW, MKB-Nederland en evofenedex