ABN stopt krediet bedrijf Dakota-pijplijn bij uitblijven oplossing

Den Haag, 1 februari 2017 - ABN AMRO stopt met de financiering van Energy Transfer Equity (ETE) als het bedrijf de aanleg van een oliepijpleiding doordrukt ondanks de protesten van Sioux indianen. ETE is één van de bedrijven die verantwoordelijk is voor de aanleg van de omstreden oliepijpleiding door de Amerikaanse staat Noord-Dakota, de Dakota Access Pipeline. Tegen de aanleg van de oliepijpleiding wordt al maanden geprotesteerd door de Standing Rock Sioux indianen. Eerlijke Bankwijzer, Greenpeace en BankTrack zijn positief over het voornemen van ABN AMRO om de relatie met ETE te beëindigen als de rechten van de Sioux geschonden blijven worden. Volgens de organisaties moet ING dit voorbeeld volgen en de financiering van de oliepijpleiding en de bedrijven hierachter stopzetten als de omstreden oliepijp wordt aangelegd zonder overeenstemming met de Sioux indianen.

Peter Ras, projectleider Eerlijke Bankwijzer: "ABN AMRO is eerst gaan praten met ETE, het bedrijf dat betrokken is bij de schending van rechten van de Sioux indianen. Nu dit niets oplevert, wil de bank de relatie met deze klant verbreken als deze klant de rechten van de indianen niet respecteert en het geweld tegen de Sioux indianen toestaat. Hiermee neemt ABN AMRO haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. Goed voorbeeld doet volgen: nu is ING aan zet!"

ETE is het moederbedrijf van Energie Transfer Partners (ETP). ETP heeft een aandeel van 38% in de oliepijpleiding. 17 banken, waaronder ING, financieren de aanleg van de oliepijpleiding. Daarnaast verstrekken een groot aantal banken, waaronder tot nu toe ABN AMRO, krediet aan de voornaamste bedrijven achter aanleg van de oliepijpleiding: ETE, ETP en Sunoco Logistics. ABN AMRO financierde ETE voor 45 miljoen US dollar.

ABN AMRO heeft nu als volgt besloten: "De bank heeft ETE laten weten dat zij zich strikt houdt aan de FPIC-beginselen (Free Prior and Informed Consent) en daarom wenst dat er een vreedzame oplossing wordt gevonden met alle partijen die worden geraakt door de aanleg van de Dakota Access Pipeline, inclusief de Standing Rock Sioux Indianen. Als een dergelijke oplossing uitblijft, dan is de ultieme consequentie dat de relatie wordt beëindigd. In de tussentijd worden er geen nieuwe diensten verleend aan ETE totdat er duidelijkheid is over de situatie en er een acceptabele uitkomst is bereikt,"zo stelt ABN Amro vandaag op haar website.

ABN AMRO is de eerste bank die dreigt de kredietrelatie met een bedrijf dat betrokken is bij de omstreden oliepijplijn te verbreken als er geen maatschappelijk verantwoorde oplossing komt.

Particuliere veiligheidsdiensten van de betrokken bedrijven en de US National Guard gebruiken geweld tegen de Standing Rock Sioux indianen. De indianen zijn bang dat de aanleg van de pijplijn leidt tot olievervuiling en vernietiging van hun cultureel erfgoed. De aanleg lag stil nadat afgelopen december de regering Obama besloot om geen vergunning af te geven tot dat er een nieuw, gedetailleerd milieuonderzoek zou worden uitgevoerd. De bedrijven achter de pijpleiding verklaarden tegen het milieuonderzoek te zijn en niet van plan zijn om de zorgen van de Sioux indianen weg te nemen. Ook tekenden de bedrijven beroep aan tegen het milieuonderzoek. Dit beroep werd deze maand door de rechtbank verworpen.

Op 24 januari kondigde president Trump aan dat de aanleg van de oliepijpleiding spoedig hervat moet worden. Op 31 januari is de druk vanuit Republikeinse Senatoren verder opgevoerd om de aanleg van de omstreden pijpleiding te versnellen.

Johan Frijns, directeur BankTrack: Johan Frijns, directeur BankTrack: "De Dakota Access Pipeline lijkt een lakmoesproef te worden voor banken over hoe serieus men omgaat met de impact van hun kredietverlening op mensenrechten en milieu. Als ETP door gaat met de rechten van de Sioux Tribe met voeten te treden, en zo als client het beleid van de bank schendt, dan rest er inderdaad geen andere beslissing dan de relatie met de client te verbreken. ING doet er goed aan dezelfde les te trekken."

Kim Schoppink, campagneleider bij Greenpeace: "ING liet ons eind vorige week weten dat de bank eind 2016 haar aandelen in de bedrijven achter de pijplijn ter waarde van 220 miljoen US dollar verkocht hebben. Een goede eerste stap. Maar het bedrijf houdt wel vast aan haar investering van 120 miljoen US dollar in de pijplijn zelf en aan haar leningen ter hoogte van 128,3 miljoen dollar aan ETE en ETP, de moederbedrijven achter de pijplijn. Daarmee blijft de bank medeverantwoordelijk voor de mensenrechtenschendingen en milieu impact die het project veroorzaakt".

Jules van Os, 0651573683 Persvoorlichting Oxfam Novib/ Eerlijke Bankwijzer. Peter Ras, projectleider Eerlijke Bankwijzer, is beschikbaar voor interviews.

www.eerlijkegeldwijzer.nl/bankwijzer

Oxfam Novib is een van de organisaties achter de Eerlijke Bankwijzer.
Oxfam Novib is van oordeel dat het veiligstellen van landrechten van inheemse gemeenschappen noodzakelijk is voor het bereiken van duurzame ontwikkeling.

Eerlijke Bankwijzer