Nationale Holocaust Herdenking 29 januari 2017

Nationale Holocaust Herdenking 2017

Op zondag 29 januari 2017, 72 jaar na de bevrijding van Auschwitz, vindt bij het Spiegelmonument 'Nooit Meer Auschwitz' in het Wertheimpark te Amsterdam de Nationale Holocaust Herdenking plaats ter herdenking van de volkerenmoord op de Joden, Sinti & Roma en alle andere groepen die tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Nazi's als ongewenst en minderwaardig werden beschouwd.

De herdenking vindt plaats in aanwezigheid van overlevenden en nabestaanden, premier Mark Rutte, de voorzitter van de Eerste Kamer Ankie Broekers-Knol, de voorzitter van de Tweede Kamer Khadija Arib, vicepremier Lodewijk Asscher, staatssecretaris Martin van Rijn van VWS, burgemeester Eberhard van der Laan, leden van de Tweede Kamer, ambassadeurs en hoge vertegenwoordigers van 31 landen, vertegenwoordigers van gemeenten en maatschappelijke organisaties en veel belangstellenden.
De herdenking begint om 10.50 uur met een Stille Tocht vanaf het Stadhuis van Amsterdam naar het Wertheimpark waar om 11.30 uur de plechtigheid begint.

Premier Rutte, burgemeester Van der Laan en Jacques Grishaver, voorzitter van het Nederlands Auschwitz Comité, houden toespraken.
Sally de Wijs zal als vertegenwoordiger van de derde generatie over haar ervaring spreken van het bezoek in november aan Auschwitz en Sobibor.
Rabbijn Menno ten Brink zal de Jizkor en Kaddisj gebeden uitspreken. Er is muziek door Doron Peper en het Carmel Quintet en het Zigeunerorkest Roma Mirando.

Aansluitend is er voor particulieren en organisaties de gelegenheid hun kransen en bloemen te leggen bij het monument.

Belangstellenden kunnen zich vanaf 10:00 uur verzamelen in de hal van het Stadhuis van Amsterdam, ingang Amstelzijde.

Nederlands Auschwitz Comité