Prinses Laurentien reikt TaalHeldenprijzen 2016 uit in Utrecht

Den Haag, 16 januari 2017 - Donderdag 26 januari reikt H.K.H. Prinses Laurentien der Nederlanden voor de derde keer de TaalHeldenprijzen uit in TivoliVredenburg Utrecht. De TaalHeldenprijzen zijn een persoonlijke aanmoedigingsprijs voor mensen, die zich op een bijzondere wijze blijvend inzetten om laaggeletterdheid in Nederland te voorkomen en te verminderen.

Persoonlijke inzet op weg naar een geletterde samenleving
TaalHelden zijn personen die zich in het voorgaande jaar bijzonder verdienstelijk hebben ingezet voor een beter geletterd Nederland. Er zijn drie categorieën:

1: Taalcursist: een (oud)-lees en schrijfcursist die moeite had met lezen en schrijven
2: Taalbegeleider: een persoon die lees- en schrijfcursisten begeleidt;
3: Bruggenbouwer: een persoon die door bijzondere inzet een samenleving waarin iedereen kan meedoen dichterbij brengt.

De onafhankelijke jury onder andere bestaande uit Wendy van Dijk, Pieter van den Hoogenband, Inez de Graaff, Kete Kerveze, en Raphael Evers kiest hieruit een winnaar per categorie. Naast de uitreiking van de TaalHeldenprijzen organiseert Stichting Lezen & Schrijven ook een speciale TaalHelden VIP-lunch. Prinses Laurentien is hierbij aanwezig om iedereen te bedanken voor hun bijzondere, persoonlijke inzet.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Media is van harte uitgenodigd om het gehele evenement bij te wonen.

Locatie: TivoliVredenburg - Vredenburgkade 11, 3511 WC Utrecht
Programma:
13:00 - 14:00 uur - Taalhelden VIP-lunch met fotomoment prinses Laurentien, TaalHelden en juryleden.

14.00 - 15.00 uur - Opening door voorzitter Marja van Bijsterveldt (voorzitter Stichting Lezen & Schrijven) en directeur-bestuurder Merel Heimens Visser; Uitreiking TaalHeldenprijzen door Prinses Laurentien en juryleden; presentatie door Richard Groenendijk
U wordt vriendelijk verzocht uw aanwezigheid uiterlijk maandag 23 januari te bevestigen.
Voor aanmelding, informatie en interviewverzoeken omtrent de TaalHeldenprijzen 2016 kunt u contact opnemen met Linda Kloosterboer persvoorlichter van Stichting Lezen & Schrijven, 06 - 29 08 86 54 of lindakloosterboer@lezenenschrijven.nl
De TaalHeldenverkiezing van Stichting Lezen & Schrijven wordt volledig gefinancierd uit private gelden van onder andere de VriendenLoterij. De TaalHeldenprijs wordt mede mogelijk gemaakt door Achmea.

Over Stichting Lezen & Schrijven
Reizen met het openbaar vervoer. Het lezen van medicijnvoorschriften, ondertitels of veiligheidsinstructies. Het schrijven van een sollicitatiebrief. Voor 1 op de 9 Nederlanders is dit niet vanzelfsprekend, dan verdien je een tweede kans. Door beter te leren lezen en schrijven vergroot je je kans op een gezond en gelukkig leven. Voor jezelf, maar ook voor je kinderen. Hier maken wij ons dan ook hard voor door laaggeletterdheid onderwerp van gesprek te maken bij politiek en publiek. Door te werken aan het voorkomen van laaggeletterdheid. Maar vooral door samen met partners en duizenden vrijwilligers taalscholing te organiseren.

Geplaatst in:

Stichting Lezen & Schrijven