Opnieuw grote faillissementen in 2017

Voor het eerst sinds 7 jaar neemt in 2017 het aantal faillissementen wereldwijd weer toe. Ook is opnieuw een golf aan grote faillissementen in aantocht, vooral in Europa. Zo voorspelt de researchafdeling van kredietverzekeraar Euler Hermes.

Euler Hermes verwacht dat het aantal faillissementen wereldwijd met 1% stijgt. Daarmee komt er een einde aan de neerwaartse trend van de afgelopen jaren. Europa en zeker ook Nederland zijn hierop de positieve uitzondering. Na een daling van de Europese faillissementen in 2015 met -13% en -5% in 2016, wordt voor dit jaar opnieuw een daling verwacht: -4%. Daar staat tegenover dat de kans op grote faillissementen in Europa het grootst is.

Grote faillissementen
In de eerste drie kwartalen van vorig jaar steeg in Europa het aantal failliete ondernemingen met een omzet van meer dan 50 miljoen euro met 45% in vergelijking met dezelfde periode in 2015. Nergens vielen er zoveel grote bedrijven om als in West-Europa. Volgens Walter Toemen, directeur Risk van Euler Hermes Nederland, zet deze trend dit jaar door.

"Het gaat om bedrijven die geen antwoord hebben op veranderingen van deze tijd, zoals bijvoorbeeld de online-ontwikkelingen en de overschakeling van olie naar groene energie. In ons land verkeren hierdoor bijvoorbeeld de offshorebedrijven in zwaar weer." Het aantal faillissementen mag nog steeds teruglopen in Europa, het schadebedrag stijgt in rap tempo. "Neem Duitsland, de strop door bedrijven die failliet gingen, steeg het afgelopen jaar met bijna 50%. Dat wordt er dit jaar niet minder op." De grote faillissementen zijn vooral problematisch vanwege het nadelige domino-effect: de grote concerns die omvallen slepen ook kwetsbare leveranciers mee in hun val.

Nederland: historisch laag
Euler Hermes verwacht dat de snelheid waarmee het aantal faillissementen in Nederland daalt dit jaar afneemt. Toemen: "Het zou uniek zijn als ons land opnieuw een daling laat zien van dubbele cijfers. De rek raakt eruit en ik denk dat we in 2018 weer te maken krijgen met een stijging, vooral vanwege Brexit. De dynamiek in ons land is groot. Veel nieuwe bedrijven dienen zich aan. Die zijn altijd kwetsbaarder. Ook speelt mee dat veel bedrijven kampen met felle concurrentie waardoor het moeilijk is de winstmarges op peil te houden."

Mondiaal gezien vallen harde faillissementsklappen in Afrika, Zuid-Amerika en Azië-Pacific. Obstakels zijn onder meer de scherpe vertraging van de wereldhandel, prijsconcurrentie, volatiele wisselkoersen, hogere inkoopkosten (door stijgende grondstofkosten) en de opwaartse loondruk. Toemen: "Banken zullen hun financieringsvoorwaarden aanscherpen, omdat de kredietrisico's toenemen."

Staatsbedrijven ook kwetsbaar
Euler Hermes onderzocht ook de stabiliteit van staatsbedrijven. Deze zijn zeker niet immuun voor faillissement. Goed voorbeeld zijn de noodlijdende Chinese staatsbedrijven in de chemische- en metaalindustrie. Jaar na jaar stijgen de schulden zonder dat de omzet meegroeit. Alleen dankzij kapitaalinjecties van de overheid blijven ze (tot nu toe) overeind. De Chinese staatsbedrijven hebben volgens Euler Hermes het hoogste risicoprofiel van alle staatsbedrijven ter wereld. Ook omdat China meer en meer naar een vrijemarkteconomie lijkt toe te groeien. Kwetsbaar zijn ook de staatsbedrijven in Brazilië en Rusland. Staatsbedrijven in de ontwikkelde economieën, zoals Italië en Frankrijk hebben het laagste risicoprofiel.

Kijk voor het volledige rapport van Euler Hermes over faillissementen bij de links.

Geplaatst in:

Contact:
Euler Hermes Nederland
Sabine Weppner
tel. +31 (0)73 688 96 65
sabine.weppner@eulerhermes.com

----------------------------------------------------------------------------------
Euler Hermes is wereldmarktleider op het gebied van kredietverzekeringen en een van de leiders op het gebied van (bank)garanties en incasso. Met ruim 100 jaar ervaring en 6400 medewerkers in meer dan 50 landen biedt Euler Hermes een uitgebreide dienstverlening aan B-to-B klanten in zowel klein-, midden- en grootbedrijf als multinationals, die hun debiteuren willen verzekeren. De groep heeft in 2015 een omzet van 2.6 miljard euro geboekt.

Euler Hermes heeft een credit intelligence netwerk ontwikkeld om de financiële stabiliteit van meer dan 40 miljoen bedrijven te analyseren. De groep heeft in 2015 in totaal 890 miljard euro transacties beschermd.

Euler Hermes, dochtermaatschappij van Allianz, is genoteerd aan NYSE Euronext Parijs. Euler Hermes heeft een AA- rating van Standard & Poor's en Dagong Europe.

Cautionary note regarding forward-looking statements: The statements contained herein may include statements of future expectations and other forward-looking statements that are based on management's current views and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties that could cause actual results, performance or events to differ materially from those expressed or implied in such statements. In addition to statements which are forward-looking by reason of context, the words "may", "will", "should", "expects", "plans", "intends", "anticipates", "believes", "estimates", "predicts", "potential", or "continue" and similar expressions identify forward-looking statements. Actual results, performance or events may differ materially from those in such statements due to, without limitation, (i) general economic conditions, including in particular economic conditions in the Euler Hermes Group's core business and core markets, (ii) performance of financial markets, including emerging markets, and including market volatility, liquidity and credit events (iii) the frequency and severity of insured loss events, including from natural catastrophes and including the development of loss expenses, (iv) persistency levels, (v) the extent of credit defaults, (vi) interest rate levels, (vii) currency exchange rates including the Euro/U.S. Dollar exchange rate, (viii) changing levels of competition, (ix) changes in laws and regulations, including monetary convergence and the European Monetary Union, (x) changes in the policies of central banks and/or foreign governments, (xi) the impact of acquisitions, including related integration issues, (xii) reorganization measures, and (xiii) general competitive factors, in each case on a local, regional, national and/or global basis. Many of these factors may be more likely to occur, or more pronounced, as a result of terrorist activities and their consequences.

The company assumes no obligation to update any forward-looking statement.

Euler Hermes

's-Hertogenbosch