Toename online bestellingen vraagt om mogelijkheid tot kiezen

Ongewenst en ongevraagd als postkantoor fungeren in de buurt is een tendens die steeds vaker voorkomt. Door de exponentiële toename van online bestellingen neemt ook de frustratie rondom het ontvangen van pakketjes toe. Uit onderzoek** is gebleken dat dit niet alleen voor de besteller geldt, maar ook voor de ongevraagde ontvanger. Homerr wil dit probleem oplossen door de controle terug te geven aan de consument. Buren kiezen er zelf voor om tegen een vergoeding pakketten aan te nemen voor buurtgenoten. Geen zin om pakketten aan te nemen? Dan is er vanaf nu de mogelijkheid dit aan te geven via een sticker op de deur. Géén Homerr, dus geen pakketten en vooral geen frustratie door ongevraagd pakketten aan te moeten nemen.

Jaarlijks bestellen Nederlandse consumenten ruim 250 miljoen pakketjes online, in een stad als Amsterdam gaat dit om ruim 40.000 pakketten per dag. De komende tien jaar zal dit aantal naar verwachting stijgen naar 100.000 pakketjes per dag. Maar liefst een derde van deze online bestellingen komt niet direct bij de geadresseerde aan en wordt na 2 of 3 onsuccesvolle pogingen alsnog aangeboden bij een afhaalpunt of de buren. Onderzoeksbureau Scherper deed in opdracht van Homerr onderzoek naar de beleving van pakketbezorging onder ruim 1000 respondenten. Volgens het onderzoek gaat de eerste afleverpoging wel eens mis bij meer dan 90% van de online shoppers en ervaart 85% van hen dit als redelijk tot zeer problematisch. Wanneer pakketjes bij buren worden afgeleverd, ervaart meer dan de helft van de respondenten problemen doordat buren zelf niet thuis zijn (55%), of omdat de geadresseerde het idee heeft iemand lastig te vallen bij het ophalen (41%). De ontvangende buur vindt het vaak vervelend om pakketjes aan te nemen (38%), vooral omdat hij/zij denkt thuis te moeten blijven en geen controle heeft over de vervolgstappen die nodig zijn om het pakket bij de juist geadresseerde te bezorgen.

Onnodige belasting van het wegennet en frustratie voor zowel de ontvangende als de shoppende buren. Door middel van een app (Android & iOS) biedt Homerr een sociaal netwerk van buren die beschikbaar zijn voor het aannemen van pakketjes. Na lancering in Amsterdam afgelopen december kan Homerr zich nu al gelukkig achten met een netwerk van ruim 100 Homerrs en Homerrpunten. Na Amsterdam zal Homerr in 2017 in de rest van de Randstad uitrollen. Het netwerk kan zelf beschikbaarheid bepalen en krijgt een vergoeding voor elk ontvangen pakket. Shoppende buren kunnen aangeven bij wie ze hun pakket willen laten bezorgen en het pakket op de door hen zelf geplande tijd ophalen of zelfs laten bezorgen. Een sociaal netwerk; waarin buren elkaar helpen, maar waarbij er wel een keuze wordt geboden. Iedereen kan onderdeel worden van het netwerk en pakketten ontvangen voor de buurt. Niet thuis en/of geen pakketten ontvangen, ook daar is een oplossing volgens Homerr. Plak de sticker* en wordt 'Géén Homerr'.

Pakketbezorging schoner, leuker en socialer
Juriaan Matthijssen, oprichter van Homerr: "Steeds meer mensen shoppen online en het aantal verstuurde pakketten neemt de komende jaren alleen maar toe. De app kent een eenvoudig systeem; thuisblijvende buren kiezen ervoor om pakketten aan te nemen voor online bestellers, zij bepalen zelf hun beschikbaarheid en ontvangen voor elk pakket een vergoeding. De besteller kiest een Homerr als afleveradres en plant vervolgens zelf een afspraak in voor een ophaal- of bezorgmoment. Het is een slimme oplossing voor de stad, en in de toekomst voor de rest van Nederland."

De sticker is aan te vragen via: www.homerr.com/geenhomerr
Meer informatie/beeldmateriaal is te downloaden op: www.homerr.com/pers

Over Homerr
Homerr gelooft dat online shoppen nog leuker, makkelijker en 'schoner' kan. Dit doen zij door het creëren en faciliteren van een sociaal logistiek netwerk, waarmee de problematiek van de pakketbezorging wordt opgelost. Gemak, controle, efficiëntie en verminderde CO2 uitstoot zijn belangrijke drijfveren geweest voor de oprichting. Homerr is een Amsterdamse start-up opgericht door Juriaan Matthijssen en Theo Hoeksema, beide ervaren ondernemers. Zowel het Homerr netwerk als Homerr groeit snel. Met nu vijf medewerkers wil Homerr na Amsterdam spoedig uitrollen in de rest van Nederland.

*De 'Geen Homerr sticker' is aan te vragen via: www.homerr.com/geenhomerr
**Onderzoeksrapport is in te zien op: www.homerr.com/pers

Homerr

plaats:
Amsterdam
website:
http://homerr.com/

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234