Wederom snelle groei Fastned in vierde kwartaal van 2016

AMSTERDAM, January 12, 2017 /PRNewswire/ --

Ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2015, zijn de afzet, omzet en het aantal klanten van Fastned in het vierde kwartaal van 2016 sterk toegenomen:

- Afzet: 168.381 kWh (+209% t.o.v. Q4 2015)
- Omzet: EUR 81.382 (+174% t.o.v. Q4 2015)
- Aantal klanten: 3.177 (+92% t.o.v. Q4 2015)

Highlights:

- Fastned heeft 6 nieuwe stations gerealiseerd; 5 langs de snelweg en 1 stadsstation
in Den Haag.
- In november introduceerde Fastned een routeplanner die zeer positief is ontvangen.
Hiermee kunnen EV-rijders gemakkelijk de route naar hun bestemming plannen inclusief
laadstops bij Fastned.
- Begin december haalde Fastned in enkele dagen 2,5 miljoen EUR op door middel van
uitgifte van obligaties.
- Eind december verlaagde Fastned de prijs voor laden "per kWh" van 79ct naar 59ct.
Daarnaast werd het "Standard" abonnement verlaagd van EUR 12 naar EUR 9,99 per maand.
De prijs van het "Power" abonnement is verhoogd van EUR 24 naar EUR 29,99 per maand
(alle genoemde prijzen zijn inclusief 21% BTW).

Toelichting:
Eind 2016 stond het aantal volledig elektrische auto's in Nederland op ongeveer 13.000, een toename van 38% ten opzichte van het aantal volledig elektrische auto's eind 2015.
Ook in het vierde kwartaal van 2016 is Fastned snel gegroeid, veel sneller dan de markt van volledig elektrische auto's. Het aantal actieve klanten (gedefinieerd als individuele klanten die minimaal 1 keer hebben geladen in dit kwartaal) steeg naar 3.177. De omzet groeide met 174% tot EUR 81,382, terwijl de afzet met 209% toenam tot 168.381 geleverde kWh. De omzet-en afzetgroei is een gevolg van het toevoegen van nieuwe stations en een hogere bezettingsgraad per station ten opzichte van Q4 2015.
Fastned verwacht dat de aantrekkelijke belastingmaatregelen en de introductie van EV's met meer bereik de komende maanden de marktomstandigheden verder zullen verbeteren. Vanaf 1 januari 2017 is het fiscale voordeel van volledig elektrische voertuigen ten opzichte van auto's met verbrandingsmotoren (inclusief PHEVs) verder verbeterd. In de eerste helft van het jaar verwachten we daarnaast de start van leveringen van de nieuwe Renault ZOE, VW Golf en de Opel Ampera-E.
Noot: bovenstaande cijfers zijn nog niet gecontroleerd door de accountant. De gecontroleerde jaarcijfers zullen in maart worden gepubliceerd.
Bekijk hier [https://fastned.nl/nl/investeren/investor-relations ] de Q4 2016 update inclusief grafieken.
>>>>
Noot voor de redactie (niet voor publicatie):
Voor meer informatie, zie http://www.fastned.nl. Of ga naar de pressroom [http://fastned.pr.co ], in de presskit [http://pers.fastned.nl/presskit?reheat_cache=1 ] zijn logo's, foto's en filmpjes beschikbaar. Zie de newsroom [http://www.fastned.nl/nl/in-het-nieuws ] voor de meest recente nieuwsartikelen over Fastned.
Algemene informatie Fastned
Fastned bouwt 's werelds eerste netwerk van snellaadstations voor alle elektrische auto's. De stations worden gebouwd op A-locaties langs de snelweg en in steden, waar elektrische auto's in gemiddeld 20 minuten kunnen opladen. Hiermee wil Fastned de elektrische rijder de vrijheid geven om straks door heel Europa te kunnen rijden. Momenteel zijn er in Nederland 57 snellaadstations operationeel. Daarnaast werkt Fastned aan uitbreiding van haar netwerk naar de rest van Europa. Fastned is genoteerd aan de Nxchange effectenbeurs.
De realisatie van een netwerk van Europees snellaadstations door Fastned speelt in op de snelle ontwikkeling van elektrisch rijden. Fabrikanten zoals Tesla, Audi, Volvo, Aston Martin, BMW, Nissan, Mitsubishi, Porsche, Volkswagen, Mercedes, Ford, General Motors en Renault investeren miljarden in de ontwikkeling en productie van deze auto's. Het aantal elektrische auto's op de weg groeit steeds sneller en daarmee groeit de vraag naar kwalitatieve laadinfrastructuur. Fastned speelt in op deze ontwikkeling en bouwt nu aan de duurzame tankstations van morgen. Mede-oprichter Michiel Langezaal: "Wij zijn de Shell van de toekomst, alleen onze bronnen zijn zon en wind." Voor meer informatie ga naar: http://www.fastned.nl .
PRN NLD

Fastned

CONTACT: Voor meer informatie en/of een interview met een van deoprichters, Bart Lubbers of Michiel Langezaal, kun je contact opnemen metKyra Hartlief: kyra.hartlief@fastned.nl, tel nr 020-7055320 (ook buitenkantooruren bereikbaar).

PR Newswire