Verkiezing Beste hond over het jaar 2016 in Nederland

De Hond van het Jaar Show is een evenement dat niet meer is weg te denken is in de Nederlandse hondenwereld. Aan het begin van het nieuwe jaar is 'De Flint' in Amersfoort het toneel van en voor de beste stamboomhonden uit Nederland. Deze honden tonen zich die dag aan de keurmeesters en aan het publiek.

De Hond van het Jaar Show kent geen open inschrijving, maar de hond moet zich door het jaar heen kwalificeren op shows in Nederland. Kwalificeert een hond zich, dan worden de eigenaren uitgenodigd de hond in te schrijven voor de Hond van het Jaar Show, vooropgesteld dat de hond in Nederlands bezit is en is ingeschreven in het Nederlands Hondenstamboek van de Raad van Beheer.

Op shows worden stamboomhonden beoordeeld door een keurmeester die niet alleen kijkt of de hond voldoet aan de standaard, maar ook of deze hond, geen overdrijvingen heeft in het uiterlijk en "fit for function"is. Het zal duidelijk zijn dat alleen honden die hieraan voldoen in de prijzen zullen vallen. Om aan te tonen dan honden ook in goede gezondheid oud worden en ook op oudere leeftijd nog vitaal en energiek zijn, is er ook een special keuring van de veteranen.

De Hond van het Jaar Show onderscheidt zich van andere tentoonstellingen, niet alleen doordat hier de top van de stamboomhonden in Nederland aanwezig zijn, maar ook door de wijze waarop de honden aan het publiek worden getoond.
Het is traditie dat de eigenaren zich feestelijk kleden voor deze show en de honden tip-top worden voorgebracht. Dat gebeurt op een podium, goed te zien voor iedere bezoeker en de honden laten hun gangwerk zien op de catwalk. Ook de techniek - in de vorm van spotlights en eigentijdse muziek - draagt haar steentje bij aan de feestelijke stemming.

Een hond die zich in deze "bijzondere" omstandigheden goed kan presenteren geeft daarmee niet alleen zijn fraaie uiterlijk weer, maar ook zijn of haar stabiele karakter en vitaliteit. Kom naar de Flint a.s. zondag en oordeel zelf over de kwaliteit en vitaliteit van de Nederlandse stamboomhonden!

Aanstaande zondag 15 januari 2017 vindt de verkiezing van beste hond van 2016 plaats.
Locatie: 'Flint' Amersfoort, Coninckstraat 60, 3811 WK Amersfoort
Aanvang: 14:00 uur (zaal open 13:00 uur)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Rony Doedijns, directeur van de Raad van Beheer. Mobiel 06 30 59 89 17, email rony@raadvanbeheer.nl.

Raad van Beheer Op Kynologisch Gebied in Nederland