8,5 miljoen museumbezoeken met Museumkaart

In 2016 hebben bijna 1,3 miljoen Museumkaarthouders 8,5 miljoen museumbezoeken afgelegd. Kaarthouders bezoeken musea gemiddeld 6,6 keer in 12 maanden. De Museumkaart bestaat nu ruim 35 jaar en blijft groeien. Dit is een indicatie voor de toenemende publieke waardering voor musea en hun collecties.

"Steeds meer mensen laten zich verrassen en verrijken in musea. Juist in deze snel veranderende samenleving vindt men in musea verbinding met het verleden, het heden en de toekomst. De Museumkaart maakt het gemakkelijk om vaker een museum te bezoeken", aldus Siebe Weide, directeur van de Museumvereniging. De brancheorganisatie is ook uitgever van de Museumkaart, voortgekomen uit een samenwerking van musea en inmiddels sleutel tot meer dan 400 musea in Nederland.

In 2015 ging het om 8,3 miljoen bezoeken door 1,2 miljoen kaarthouders. Het aantal bezoeken is met bijna 2,5% gestegen. Sinds 1 januari zijn er, verspreid over het land, weer vijftien musea bij gekomen waar bezoekers met hun Museumkaart terecht kunnen.

Nederlandse musea werken samen in de Museumvereniging. Gezamenlijk bouwen we aan het versterken van het publieke belang van musea. Voor iedereen!
De exploitatie van de Museumkaart is ondergebracht in Stichting Museumkaart die er voor zorgt dat alle opbrengsten ten goede komen aan de musea. De Museumkaart is o.a. te bestellen op museumkaart.nl. De Museumkaart kost Euro 59,90 en is vanaf de aankoopdatum een jaar geldig. Voor jongeren t/m 18 jaar kost de kaart Euro 32,45. Zie www.museumkaart.nl.

Voor meer informatie, neem contact op met Iris Noteboom, persvoorlichter Museumvereniging,
+31 (0)6 53506148 of inoteboom@museumvereniging.nl.

Museumvereniging